Temperatursensor för HomeKit

Någon som känner till nån temperatursensor som fungerar med homekit utan att man behöver någon hub?? Alltså man kan lägga till den direkt i homekit utan någon tredjepart.

Eve har sådana. Men de är rätt dyra

Finns en sensor i HomePod mini annars.

Denna.

1 gillning

Jag har några av denna, funkar mycket bra. Finns att hitta på lite olika ställen, jag har köpt mina på Ali, för runt 300-350:-

Går också att hitta under namnet Cleargrass.

1 gillning

Ser bra ut, hur är batteritiden?

Är det lönt och köpa via Ali med tanke på tull osv?

Jag bytte batteri förra veckan, så det blev väl 10 månader. Det ligger med ett extra i paketet. Ett CR2430 batteri som kostar ca 15 kronor nästa gång det ska bytas.

tillägg: det nya extrabatteriet som sitter i nu visar 78%

1 gillning

De batterier som man fick med (fick med ett extra) var nästan tomma, ett var på ca. 30-40%, så den är nu på 13% kvar efter ca 2 månader. på den andra är det precis bytt till ett nytt, så jag har ingen koll än.

1 gillning

Jag skulle vilja kunna se trender i HomeKit men vad jag vet så kan man inte spara historik. För att få detta antar jag att man behöver en sensor som går via någon tillverkares server där man säkerligen måste betala för tjänsten att lagra trender.
Lite synd eftersom man med iCloud+ får lagra video för 5 kameror och detta tar ju väldigt mycket lagring, men en temp-trend är ju inte många kB.

1 gillning

Eve har detta i sina och det kostar inget extra

Men håller med, skulle vara nice att få detta i homekit.

Det är snyggt från Eve att det ingår men som sagt ändå synd att man blir beroende av olika appar från alla olika tillverkare. Och man kan ju aldrig vara säker på att dessa molntjänster finns kvar i framtiden eller förblir gratis.
Så HomeKit-trender hade ju ändå varit väldigt trevligt.

Tror jag har lite fel på min ena, jag trodde ju det batterierna som var med som var dåliga men satte in ett nyköpt för en vecka sedan och det är nu slut. Satte in ytterligare ett nytt nu och det visar 65% :grimacing:

Vart köper man Qingping om man är i Sverige? Aliexpress har jag ingen erfarenhet från tidigare.

Aliexpress går bra om du inte har så bråttom. Jag köpte min på Amazon.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08V4WSS7K

1 gillning

Du kan sätta upp en Home Assistant som körs parallellt med HomeKit, Där kan du lagra historik på olika sätt. HA är gratis, men du behöver någon form av hårdvara att köra det på. Men har du tex en Raspberry Pi liggandes så funkar det utmärkt.

2 gillningar

Kan man läsa in data från enheter som man har i HomeKit in i HA utan att det är där de är tillagda, menar du?

Tack för tipset och skulle det bli viktigt för mig så skulle jag kanske gå den vägen. Men jag har stretat emot hård från att börja fippla med "lösningar" av den typen. Alla prylar jag skaffar (ok, nästan alla) ska funka direkt i HomeKit out-of-the-box utan fipplande med Hallonpajer eller liknande. Och helst ska man inte behöva andra appar och konton, förutom möjligen vid uppsättning och konfigurering.

1 gillning

Nej, man måste ju lägga in enheterna i HA också.

Ok men menar du att man kan lägga till enheter i HA trots att man redan har dem tillagda i HomeKit?