Temperatursensor för HomeKit

Ja, precis. En enhet eller hub blir inte låst till Homekit bara för att den är inlagd där. Man kan fortfarande ansluta till Google Home, Home Assistant, Homey osv, och köra dem i flera system samtidigt.

Hmm…jag vill bestämt hävda att jag har diskuterat detta scenariot flera gånger tidigare när jag har funderat på att testköra lite olika saker i HA.

Det hela tiden har bromsats då andra har sagt att har jag enheten i Apple Home idag så måste jag först ta bort den därifrån innan jag kan lägga till den i HA.

Säg t ex att jag har en Aqara-sensor tillagd i Apple Home då den är tillagd i Aqaras M1S-brygga, som är ansluten till HomeKit. Den sensorn kan jag då alltså lägga till i en HA-installation nu också?

Detta har jag också funderat på. Det jag INTE vill ska hända att det blir nån ”rundgång” eftersom jag även har homekit-bryggan i HA som gör att tillbehör som egentligen inte är Homekit-kompatibla ändå dyker upp i homekit. Vad händer då tex om jag har ett gäng hue-lampor som redan syns i homekit? HA har ju upptäckt dessa automatiskt men jag har inte vågat importera dem i HA ifall det då skulle bli att det skapas upp dubbletter av dessa i Homekit via bryggan som finns i HA. Eller är det inte ett problem, nån som vet?

Det går alldeles utmärkt och blir ingen rundgång. Jag har allt mitt HomeKit även i HA men har inte lagt in någon HA-hub till hemma-appen. Enda syftet med HA hittills för mig har varit att logga temperatur och luftfuktighet. I övrigt är alla mina automationer i Homekit. Funkar utmärkt.

1 gillning

Ok men då har du envägs HomeKit -> HA om jag fattar dig rätt (ingen brygga som resulterar i HA -> Homekit). Jag har ju HA -> Homekit men om jag även sätter upp Homekit -> HA så vill jag ju inte att det resulterar i Homekit -> HA -> Homekit. :sweat_smile:

Ja jag har två hubbar i homekit. En från Hue och en Z2MQTT, för övriga zigbee-prylar genom en Conbee. Allt kommer in i HA men skickas inte från HA till homekit - vilket ju hade varit otroligt onödigt.

Hur ser lösningen ut för dig när det gäller att få in alla enheter i HomeKit in till HA?

För övrigt, två hubbar i HomeKit? :joy:

1 gillning

En Zigbee-sensor kan bara vara tillagt i en hub åt gången. Men hubben i detta fallet är din M1S-brygga. Det är bryggan som är tillagd i Apple Home, inte sensorn direkt. Hubben i sig kan läggas in i flera system samtidigt, och då får du ju med sensorn i alla de systemen.

Men, om det är så att din M1S-brygga inte stöds av HA, ja då måste du synka sensorn till en annan hub istället och då faller den bort från M1S och du kan inte ha den i HK, om inte den andra hubben går in i HK såklart.

Att det blir dubletter är inget problem. De kommer bara spegla varandra. Är den ena entityn tänd så kommer den andra också vara det. Det är bara att ignorera dubletten, eller helt enkelt inaktivera den i HA.

Ok, så det är möjligt att rakt av ha M1S-bryggan fortsatt tillagd i HomeKit samtidigt som man ges möjlighet att lägga till den i HA och därmed få tillgång till alla enheter?

Eller är det tack vare/på grund av Matter som man ges möjlighet till att lägga till M1S-hubben i HA trots den redan ligger i HomeKit?

Att ha en hub ansluten till flera system samtidigt har alltid gått, så det har inget med Matter att göra.

Det är tex inga problem att ha IKEAs Trådfri-hub integrerad till både Google Home, Apple Homekit, Alexa och Home Assistant samtidigt. Samtliga enheter som är anslutna till denna hubben kommer vara tillgängliga i alla systemen. Tänder man en lampa i Homekit så kommer den visas som tänd i alla andra system också, eftersom det är hubben som sköter det.

Dock måste ju hubben vara kompatibel med systemet du vill lägga in den i och just detta kommer underlättas med Matter.

1 gillning