Politisk debatt

Ja men precis :blush:

Äntligen! En grundförutsättning för att vi ska ha en chans att klara av "elektrifieringen". Men frågan är om det är för sent.

2 gillningar

Har du en länk till den uträkningen?

Måste väl bero på hur mycket man kör, jag kör 5-10km i veckan tror inte jag bidrar med riktigt så många ton då. :stuck_out_tongue:

1 gillning

Det jag hittat är att en flygresa till Tailand från Stockholm ligger på ~2700t CO2 per person tor. Det motsvarar 1500 mils körning med fossilbil. Det innebär att om hela familjen (4 st) åker kan det jämföras med 6000 mil med bil. Tror det är få familjer som lyckas med det..

1 gillning

Det var jag som gjorde uträckningen. En flygplansstol till Thailand tur och return blir 600 kg co2. En familj på 4 blir då 2400 kilo co2.

Snitt bensinbilen som såldes 2021 var på cirka 140 g co2/km vilket blir 2085 kg räknat på 1500 mil.

1 gillning

OK, så detta är fel då?

Ser att det är tur och retur nu.

1 gillning

Ingen aning om jag ska vara ärlig. Jag använde en site som räknade ut det åt mig bara jag angav vilka flygplatser flyget gick mellan.

1 gillning

Verkar finnas flera typer av uträkningar.

1 gillning

Inte den här pajasen igen.... :roll_eyes:

Känns som att han vevar mot allt som han tror kan destabilisera svensk politik och samhälle.

Han balanserar hårfint på gränsen mellan yttrande frihet och inhemsk terrorism.

Kan både han och hans våldsamma antagonister i bakgrunden ha samma uppdragsgivare? Inte säkert att de medvetna om att de är nyttiga idioter för t ex Ryssland.

1 gillning

Är inte han bara den störiga i klassen som ingen gillar och blir allt mer och mer jobbig allteftersom han inser det själv?

Ja du formulerade det bättre än mig.

Denna kan vi diskutera och den är rätt rolig med :slightly_smiling_face:

Teckningstävling, för de som ogillar förtryck, Natoanslutning eller bara behöver betala månades elräkning!

Man kan även provprenumerera en månad för 1 SEK (digitalt eller papper + digitalt).

Se även SVT Kulturnyheternas inslag med Carl Johan De Geers klassiker ”Skända flaggan” som andrasträcka i en stafett, som startade med en docka och en ilsken potentat.

Kan ju vara bra att veta att tidningen Flamman står i ytterkanten politiskt sätt så artiklarna kan vara färgade därefter…

Även förment neutrala kanaler som SR och SVT är åsiktsfiltrerade!

Om än inte öppet deklarerat.

Själv inte vän av Woke-vänstern men hellre lite drag under galoscherna än myndighetspkism.

En debattartikel som innehåller två problem men ett intressant faktum. Det ser ut, som jag misstänkte, att Sverige under alla 52 veckor exporterade och hade minimal import. Det betyder att det inte bara handlar om nettoexport av energi i kilowattimmar. Det handlar också om att vi lyckats hålla en effekt som varit högre än det svenska behovet under nästan alla timmar på dygnet året om ( detta har vi historiskt varit dåliga på och i stället så har vi under många timmar och ibland under flera dygn importerat trots alla 12 kärnreaktorer varit igång)

Men sedan gör de en rätt problematisk metafor med älgstammen och elområden. Det är ju inte så att vi har ett skriande behov av älgkött i Skåne liksom.

Därefter så menar de att det skulle passa med två stora gasturbinder i Barsebäck som kunde drivas med vätgas eller biogas. Det finns flera problem med det påståendet.

Det finns inga gasturbiner som kan drivas med vätgas idag. Vidare så finns redan Öresundsverket i Malmö som har kapacitet att ersätta Barsebäck men det håller på att monteras ner och sälja så varför skulle intresset att driva ett nytt kraftverk några norr om Malmö finnas helt plötsligt?

Men framförallt är det ju ett bevis på att alla egentligen är överens om att det var fel att lägga ner Barsebäck Kärnkraftverk. Kanske är det precis ett sådant som bör byggas där i stället?

Ett annat intressant faktum som tas upp är det att Karlshamsverket under 2022 aldrig startade på grund av effektbrist i Sverige utan på grund av att de kunde sälja el till marknaden. Däremot har de en gång fått starta för att hjälpa Polens elnät (I augusti - och det berodde delvis på att vi importerade så hårt av Polen just då.).

Den medvetna försöket att dra media och folkopinionen i mörker om just Karlshamnsverket tror jag kommer smälla tillbaka i ansiktet på dem. Nu när det går upp för de journalister som kan ha känt sig lurade av Unipers kommunikation så lär de börja ställa rätt obekväma frågor.

Jag har själv ställt frågan till Unipers pressavdelnning om hur många gånger Karlshamnsverket startats efter avrop från Svenska Kraftnät de senaste 10 åren men ej fått svar. Jag gissar att det beror på att svaret är 0 gånger.

4 gillningar