Politisk debatt

En längre och mycket konstruktiv genomgång om vad som ledde fram till dagens kärnkraftsdebatt. (Kan fås som PDF för er som inte har DN-prenuneration)

1 gillning

Önskar pdf :nerd_face:

Anar vad det lutar åt :kissing_smiling_eyes:

1 gillning

Artikeln är bra tycker jag. Men jag förstår inte varför MP, som ju försökt ta sig äran för det hela i alla år inte uppskattar "högerns lögner" då.

Jag behöver inte läsa artikeln :slightly_smiling_face:

Flera medier har på senare tid uppmärksammat att statliga Vattenfall hade planer på ny kärnkraft i Sverige. Maktskiftet 2014 och uppgörelsen mellan S och MP satte stopp för planerna. Uppgörelsen kritiserades av Vattenfalls dåvarande VD Magnus Hall. Han fick i sin tur utstå hård kritik och ombads följa ägarens (läs: regeringens) nya linje om kärnkraften.

Man har onekligen ett bekvämt liv om man bara hänför sig till källor som bekräftar ens världsbild :slight_smile:

3 gillningar

Eller hur :wink:

Om 08nytt.se: Nyheter för region Stockholm

Varmt välkommen till 08-nytt. En ny webbtidning som ger dig de senaste nyheterna från Stockholms län. Följ vår FB-sida för uppdateringar. 08-nytt drivs av Edvin Alam. Tidningen ägs av Moderaterna i Region Stockholm. Josefin Wicklund är skribent.

Moderaterna i Region Stockholm vill sänka trösklarna för både medlemmar och invånarna att följa det som sker i Stockholms län. 08-nytt är är en webbtidning utan annonser och betallösningar.

Schitts Creek Reaction GIF by CBC

1 gillning

Men @pao då...

Det är lätt att glömma bort det som varit
Denna tycker jag fortfarande är relevant trots att den kommer från AB

.

Lise Nordin, energipolitisk talesperson (MP), säger att det råder glädje inom partiet.

– Vi är glada att Sverige blir lite säkrare när två av de äldsta reaktorerna kommer att stängas ned tidigare. Det här är ett steg i rätt riktning för regeringens mål om 100 procent förnybar energi på sikt.

Hon säger att MP under lång tid gjort bedömningen att de äldsta reaktorerna kommer att fasas ut relativt snart. Och man förväntar sig fler besked.

Vi vet alla din inställning i frågan - nu handlade det om en artikel som lite slår hål den inställningen. Då blir det en smula problematiskt att bara säga att du inte behöver läsa den och sedan fortsätter skicka ut artiklar om samma sak :slight_smile:

Naturligtvis. Jag bara tycker att frågan är utredd. Båda sidor anklagar varandra för att göra fel. Min inställning är följande bara för att klargöra.

Den energikris vi har nu beror på att våra politiker på båda sidor under lång tid mer brytt sig om sin egen makt än att säkra landets energi.

Om vi specifikt skall diskutera den förtida stängning av kärnkraften så jublade MP medan Vattenfalls VD vid den tidpunkten varnade att det inte var lyckat. Marknaden tryckte ju på avstängningsknappen men det var politiska beslut som låg bakom.

Det som är mer intressant egentligen är ju att våra senaste regeringar tillsammans med SVK och EI inte lyckats implementera någon form av stöd eller ens EU vinst tak. Är det alla miljarder till reformer som sprutar in just nu eller lade man ned allt arbete pga valet i höstas

4 gillningar

Men bara läs artikeln :slight_smile: du har ju gått från att MP är all världens domedagsprofeter till att inser att frågan är något mer komplicerad :slight_smile:

Sedan vet jag inte om det handlar så mycket om egen makt – förutom möjligen nör det kommer till KDs omsvängning. Det är rätt många partier som fått betydande konsekvenser för att man stått upp för sina principer i denna fråga.

Det handlar naturligtvis på hur vi ser på kommande generationer.

1 gillning
1 gillning

Ni som kan energifrågan bättre än mig:

Givet politiskt käbblande om kärnkraft och spelet och så vidare. Min uppfattning är att höga priset är en följd av europeiska energikrisen föranledd av Rysslands vidriga krig. Att svenska producenter i den gemensamma marknaden säljer dyrare utomlands och därför höjs priset här.

Om min uppfattning ovan stämmer innebär det då inte att

  1. Det spelar ingen eller mycket liten roll hur många fler kärnkraftverk vi hade haft så länge vi har en situation som nu att vinsten att exportera är högre?
  2. Att en mycket stor del av ilskan borde riktas mot marknaden och dess konstruktion?

Om jag fattat det rätt så borde en stor del av ilskan riktas mot marknaden och mot bolagen som nu gör stora vinster?

1 gillning

Om Sverige har en överkapacitet att exportera så mycket kablarna kan hantera så skulle priset här hemma sjunka. Nu har vi inte det efter att flera reaktorer stängts och inga ny har byggts eller ersatts.
Vindkraften kompenserar ju bara när det blåser tillräckligt och är således inte pålitlig.

Europa (tyskarna) har ju stängt sina reaktorer och satsat på att skapa el med rysk gas. Ryssarna tackade givetvis "de gröna" för det och Nordstream-ledningarna byggdes.
Nu vill man inte längre köpa rysk gas (av förklarliga skäl) och priset på övrig gas stiger och då även elpriset.

Men ja, de svenska elproducenterna skär guld med täljkniv när elpriset är högt. Det kostar ju inte mer att producera elen än tidigare.

Nu blir jag nog inte populär men postar ändå lördagens video av Henrik Jönsson. :laughing:

1 gillning

Ja men då är argumentet att vi ska bekosta massa nya anläggningar för att inte drabbas av överpriser därför att bolagen säljer dyrare till tyskarna som då slipper bygga något. Jag tycker också vi ska bygga nya anläggningar men är det inte skevt att ha en diskussion om varför vi inte bygger mer för att kompensera? Mitt i alla diskussioner om hur människor faktiskt drabbas så framstår det som att de som tjänar på detta kommit helt undan.

1 gillning

Jo vi har faktiskt större kapacitet nu än tidigare. Däremot har ju kapaciteten dessvärre flyttat norrut då den vindkraften som ersatt framförallt finns i elområde 3.

Vi har aldrig exporterat så mycket el som i år. Det talar lite för att det där med att maxa överföringsledningarna inte är en gångbar strategi, särsklt inte med tanke på att nya utomlandsledningar är de lättaste att bygga av allt när det kommer till elsystem.

Det stämmer inte då elproducenterna får betalt baserat på vilket spotpris det är i det elområde de finns i och det är ju framförallt område 1 och 2. Mellanskillnaderna går till Svenska kraftnät inom landet och de som nu äger utlandskablarna när det exporteras.

Däremot har ju ägarna av Ringhals förlorat enormt mycket pengar genom att inte kunna sälja el från R4 då detta verk (precis som övriga kärnkraftverk) befinner sig i elområde 3.

Det går för övrigt strålande att länka till Henrik Jönsson. Jag har själv intervjuat honom i ett poddavsnitt (på annat ämne). Däremot är det alltid bra att varudeklarera sina länkar. Henrik Jönsson är mer eller mindre än partipolitisk inlaga i sammanhanget.

1 gillning

Jag efterlyste en Ebba Busch Thor som insåg att det inte längre var en Twitter-debatt utan handlade om att styra landet.

Efter dagens presskonferens om det nya elstödet får jag nog säga att hon har lyckats. 110% statsmanna(kvinnlig)mässigt.

5 gillningar

håller med !