Politisk debatt

Älgkött behövs överallt :slight_smile:

3 gillningar

:poop:

1 gillning

Klart de kriminella måste agera när sossarna stänger ned deras främsta yta för rekrytering :smirk:

1 gillning

Tur att han inte fiskade ål :wink:

Det som har hänt i Botkyrka är svårt att få grepp om tycker jag. Är det som vissa påstår att man i praktiken skrivit in medlemmar, samarbetar med kriminella och avsätter en politiker är det ju en skandal av stora mått. Är den en sparkad politiker som drar krimkortet(vad det nu är för nyord) är det också en skandal.

Att de här tendenserna finns, att riskerna för det är stora och att partierna verkar ha på tok för öppna stadgar leder till att jag ändå håller det för möjligt att det är som det verkade när det kablades ut. Just i Borkyrka har Moderaterna tidigare haft dessa problem. Om jag kommer ihåg rätt var okunskapen och oviljan att se sanningen så stor att många moderater applåderade det lokala engagemanget som hade lett fram till att en så stor grupp nya medlemmar dykt upp..:roll_eyes:

3 gillningar

Det är riktigt farligt.

Liknande hände i Spånga-Tensta för 3-4 år sen har jag för mig, då i Miljöpartiet.

2002 skedde köp av röster från syrisk-ortodoxa föreningen i Sigtuna kommun, då var det Socialdemokraterna.

Man kan nästan börja se en trend..

2 gillningar

För organiserad brottslighet är ideella föreningar mycket lämpliga för olika brottsliga aktiviteter. De myndigheter som arbetar mot den grova organiserade brottsligheten har varnat för detta i flera år. Att inte mer gjort är mindre bra..:roll_eyes:. Och att partier fortfarande verkar "öppna" är lite märkligt med tanke på att det inte kan komma som en överraskning då det hänt flera gånger.

2 gillningar

Våra studieförbund har problem med kriminella som får bidrag.

Stor härva i Umeå som nystades upp för några år sedan.

Vårt öppna, demokratiska samhälle är inte riktigt möjligt längre, många som inte har de värderingar som krävs för att det skall fungera som tänkt.

3 gillningar

Den här typen av kupper var man ju med om både en och två gånger i de politiska ungdomförbunden. Förhoppningsvis utan kriminella element dock.

1 gillning

I ungdomsförbunden har det som sagt använde med mer eller mindre smutsiga metoder. Men då ofta interna fraktionsstrider. Typ där både segrare och förlorare blir statsministrar..:smiley:

Historien i Botkyrka tycks ha åtskilliga bottnar, vad skall man egentligen tro :man_shrugging:t2:

2 gillningar

Hanif Balis försök att leka Cluedo (det var majoren som mördade sekreteraren med en smörkniv i tornrummet) är ändå lite lustigt.

Enskilda händelser som man kan para ihop är inte samband för det, vissa saker är rena tillfälligheter.

Nu är jag inte insatt i ärendet men Balis kommentar jag markerade med grönt är lite, meh

2 gillningar

Vad det däremot visar på är hur makten centreras.

Bra jobbat.

Att det socialdemokratiska styret i Stockholms stadshus i detta läge, när stockholmspolisen redan går på knäna, väljer att säga upp ordningsvakter är djupt oansvarigt. Resultatet är att de 27 mobila trygghetsteamen reduceras till 6 och de få ordningsvakter som blir kvar inte längre patrullerar sena kvällar och nätter, då otryggheten är som störst.

Det kan aldrig vara kommunens ansvar att beivra våld. De har inte budget till det. Det riskerar att bli en väldans ändamålsförskjutning.

Tar tillbaka allt positivt jag har sagt om Gunnar Strömmer.

Undrar vad de/han ser framför sig? Redan idag finns vissa möjligheter för militären att stödja polisen. Jag har förstått det som att det är tänkt att användas vid extraordinära situationen som terrorbrott och andra större händelser. I första hand skulle militären kunna hjälpa till med transporter, luftövervakning och vissa avspärrningar. Men vad kan finnas bortom det? Som både är effektiv och lämpligt? Troligen inget, men jag eller sinnet öppet för att se om de tänkt på något jag inte tänkt på.

I själva frågan finns dessutom flera principiella frågor. Utöver det där med att använda militären mot sin egen befolkning har vi kompetensfrågan. Vilken kompetens besitter militären som passar i dessa lägen? Att de flesta militärer besitter vapenkompetens får vi hoppas, men det kan ju inte vara tanken att låta ett skyttekompani eller en mekaniserad bataljon gå in i ett bostadsområde och ta terräng? Inte heller känns ett stridsvagnskompani helt lämpligt att använda vid vägspärrar.

3 gillningar

Ådalen, minns Ådalen! :wink: :innocent:

2 gillningar

Skulle möjligen vara nästa gång jag försöker ta mig från Arlanda till Nacka i rusningstrafik...

2 gillningar

Polisen nekar demonstrationstillstånd för Paludan utanför Turkiets ambassad. Regeringen och riksdagen monterar i rask takt ned demokratin och polisen böjer sig för islamisterna.
Dock har islamisternas egna parti, Nyans, fått rätten att hänga upp dockor föreställande Johan Pehrson och Jimmie Åkesson utanför riksdagshuset eftersom dessa herrar har värnat om yttrandefriheten. I just det fallet hade man inga problem.
#sverige2023