Konflikten i Mellanöstern

För att inte gå off-topic i en andra trådar så skapar jag den här tråden där fokus ligger på Hamas attack mot Israel, och de efterdyningar som det ger.

Den här artikeln från Expressen är rätt talande. Som ung var jag aktiv i socialdemokraternas studentförbund på campus när jag pluggade. En av anledningen till att jag slutade var att det så ofta kom upp hur vi behövde stötta Palestinierna.

Det hade varit intressant att veta hur de övriga i den föreningen ställer sig till det här. Att öppet sympatisera med attacker mot civila på det här viset borde resultera i hårda straff.

1 gillning

Jag har aldrig riktigt förstått vad konflikten beror på, känns som det alltid har varit oroligt på Västbanken. Nån som kort kan förklara?

Det verkar som även Israel nu dödar och skadar många civila i sina luftangrepp. Visst ska de ha rätt att försvara sig fast det är låter mer som hämnd, det är väl inte ok?

Har lite kompisar som var på festivalen , samtliga har faktiskt klarat sig , känner några artister genom kompisar som inte hade lika tur :pensive:, tänk er synen står och dansar , sen börjar nån och skjuta in på dansgolvet , samt att de börjar regna handgranater, de sägs att flera hundra blev kidnappade från festen , undrar hur många av dom som kommer överleva

4 gillningar

Jobbade i Gaza (Sida projekt) september 2000 när andra intifadan började. Fick evakureras. Då trodde alla att det skulle bli fred med Bill Cliton som medlare. Men när förhandlingar bröt samman på Camp David och stridigheter startade så tog sedan Hamas över. Mycket sorgligt och avskyvärda attacker på Israel

4 gillningar

En till oinsatt :wave: Båda är väl rövhattar och dödar civila, men hela grejen var väl att Hamas tog över ca 2006? Hamas är väl inte = Palestina? Fast typ lite, men inte förut?

Folket valde 2005.

Mahmoud Abbas gained 62.52% of the vote at the 2005 presidential election

Jag tror inte det….

Maktkamper och de vanliga människorna (oavsett israeler eller palestinier) hamnar i mitten

Min sponta känsla är attt det liknar ”The troubles” från Nordirland fast med farligare vapen.

Problemet är att Gaza är bland de mest tätbefolkade regionerna i världen. Vid luftanfall så blir det då väldigt lätt även civila offer oavsett hur "kirurgiska" man försöker att vara.

Israel hade enkelt kunna jämna hela Gaza med marken, men väljer att inte göra det för att man är ett civiliserat samhälle som försöker undvika civila dödsöffer.

Hamas däremot, och jihadister i allmänhet, väljer utstuderat civila mål för att de just vill döda civila och sprida skräck så mycket som möjligt. T.ex. när de dödade 260 pers på fredsfestivalen vid gränsen.

Hamas är en terroristorganisation, men de blev också valda i ett demokratiskt val av befolkningen i Gaza. En retorisk fråga blir då, är hela befolkningen att klassa som terrorister?

Här är ett poddavsnitt som är värt att lyssna på

4 gillningar

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politisk debatt

Man blir svart i tanken när man ser filmer på en pickup med män vrålandes allahu akbar över liket av en ung judinna liggandes på flaket.

Det är vedervärdigt. Oavsett etnisk tillhörighet.

Klippet som sprids i sociala medier påstods först visa en israelisk soldat som kidnappats och förts till Gaza. Men snart avslöjades att det i stället var 30-åriga tyskan Shani Louk. Hon besökte Israel för att delta i en stor musik- och rejvfest, inte långt från gränsen till Gaza. Där dansade hon tillsammans med ett tusental andra, tills Hamas terrorister anlände från luften, med flygskärmar.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politisk debatt

Såg nyss ett gäng med palestinska flaggor nere i stan när jag gick till frisören med grabben. Känns osmakligt. :grimacing:

Vänligen håll er till ämnet – generella politiska yttringar om vems fel allt är på hemmaplan tar vi i Politisk debatt.

1 gillning

Var kommer citatet ifrån? Oavsett så är det felaktigt, hon hade dubbla medborgarskap, tyskt och israeliskt.

Jag brukar inte ge mig in i politiska debatter på nätet men...jag har väldigt lite till övers för staten Israel och hur dom agerat gentemot Palestina genom åren men Hamas är inte Palestina, de är en terrorgrupp som anfallit en stat och en folkgrupp.

Vi kan återgå till att kritisera Israel senare, nu behöver vi fördöma och få stopp på Hamas.

3 gillningar

Definiera gärna riktlinjen då, hela denna topic per definition är politisk.

SvD

Inrikes = där.
Utrikes = här.

Goodie, då vet jag.

1 gillning