Konflikten i Mellanöstern

Samma här. Jag tror att så länge Israel beter sig som de gör mot palestinierna så kommer Hamas finnas. Men det kanske inte räcker att sluta plocka mark som palestinierna ser som sin etc.

Problemet är ju att konflikten har fler sidor som inte vill ha fred än de som vill ha det.

  • Vi har Israels folk som naturligtvis vill ha fred – men sedan har vi politiker som gör karriär på hårda tag och fler bosättningar – som utnyttjar de terrorbrott som Hamas och andra hållt på med genom decennier.
  • Vi har Gazas folk som naturligtvis vill ha fred – men sedan har vi ömsom politiker/omsöm terrorister som utnyttjar alla de massakers som Israels militär gjort genom åren.
  • Till det har vi Iran och en rad omringade länder som krigar genom proxy.
2 gillningar

Hamas har sagt att det fått hjälp från Iran, och USA skickar en hangarfartygsgrupp till regionen.

Det här kan spåra ut...... Precis vad Ryssland och Kina behöver för att det som sker i Ukraina och det som håller på att ske i Taiwan inte är i fokus längre.

Om vi bortser från alla civila offer på båda sidor så är det väl detta som är det mest intressanta. Fler tar efter det som USA sysslat med i evigheter.

Ja det får man säga.

Hur mycket ryssarna varit inblandad i detta är väl svårt att belägga, men att de haft minst ett finger med i spelet är jag övertygad om.

3 gillningar

Ja vad säger man....

"Vi har uppnått våra mål"

Ryssland+Iran.

1 gillning

Hela konflikten är galet infekterad och har en lång historia. För att börja förstå problematiken så tror jag att den här videon kan vara en bra start. Vad jag kan bedöma så är den hyfsat historiskt korrekt.

How Israel Was Created - YouTube

Ett konto på X man kan följa om man vill få liter mer än lättsmälta analyser om Mellanöstern.

2 gillningar

https://blogs.timesofisrael.com/we-were-fools-to-support-the-palestinian-cause/

As an Arab, I am ashamed. As someone who supported the Palestinian cause, I am ashamed. But now, as far as I am concerned, the Palestinian cause is dead. In fact, that cause has never existed because all evidence points to the Palestinians wanting nothing but the destruction of Israel and the Jews, at any cost.

The Palestinians have had 75 years to choose to have a state next to Israel, but they have repeatedly chosen terrorism.

1 gillning

Håller med, följer honom sen länge.

Imam of Peace har en del att säga också som är lätt att förstå sig på.

https://x.com/Imamofpeace/status/1711185500046799320?s=20

2 gillningar

Riktigt bra analys av nutid och historia och varför kärnan i konflikten ändå måste vara det faktum att Hamas aldrig velat ha fred och frihet i Gaza.

2 gillningar

Bra analys, tack för länken. Lärorik.

Landet stals av väst och gavs till judarna. Nog har palestinierna fog för att vara förbannade. På både väst och judarna. Jag har förståelse för deras ilska och frustration.

Därmed inte sagt att jag sympatiserar med våldet. Palestiniernas sak hade gynnats av passivt motstånd ala Ghandi.

2 gillningar

Houston, we have a problem.

1 gillning

Huvudet på spiken. Exakt det jag har påpekat.

Har de någonsin skämts?

Jag tror man gör sig själv en otjänst att försöka definiera 2000 år av gränsförändringar i en mening - Antingen är man för en tvåstatslösning eller så är man det inte.

Oklart, nazister ingår inte i min umgängeskrets.