Internet la av - hjälp

Vårt internet är stendött. Behöver felsökningstips.
Vi har IP-Only och sedan Bahnhof. Ingen av dem indikerar störningar i området. Inga grannar säger att de har problem.

Jag har dragit ut strömkabeln på Routern Unifi USG-3P. Likaså har jag dragit ut strömmen på lådan där fibern kommer in i huset. Vad mer kan jag göra.

Har du testat att koppla in en dator i fiberomvandlaren?

Nää, men det kan jag ju testa såklart. Ska leta efter en kabel direkt.

Det här är väl fiberomvandlaren?

Jag får inte internet om jag kopplar datorn in i den. Samtidigt ser jag att inga lampor lyser. Jag vet inte om de brukar lysa men det borde de väl?

Ja, de ska lysa. I synnerhet “power”.

2 gillningar

Då känns det ju som ett olösligt problem…:fearful:. Jag har kollat att uttaget har ström. Kan jag göra något mer?
Vet att några i området fått sina bytta fast av andra orsaker. Då har det varit ganska långa väntetider…:cold_sweat:. Å andra sidan har ju deras fingerat men gett väldigt lite fart.

Vår fiberomvandlare monterades i hallen, fanns inget eluttag där så elektrikern kopplade in den på samma säkring som köksbelysning,
Så kolla om någon säkring har gott, även om säkringen styr nått helt annat.

Har en likadan i sommarstugan. Den ser ut så här då allt fungerar.
Kan det vara nätdelen som krånglar?

Inget man kan köpa själv, en ny fiberomvandlare?

Det finns routrar med inbyggd fiberomvandlare. T.ex. tar min EdgeRotuter 4 fiber.

2 gillningar

Har du tur så är det bara strömadaptern som har rykt. Kontakta ip-only så får de skicka en ny.

1 gillning

Varför har de inte satt på något lock på den högra burken?

Tyvärr inte en säkring. Dubbelkollat.

Ska ringa. Sedan är ju strömadaptern trådar in i konvertern, inte en kontakt. Frågan är om de tillåter en amatör som jag fibbla med det?

Luckan är öppen…:smiley:

1 gillning

Är inte det lågspänning? Då borde du ju få byta ut det om du vet vad du sysslar med :grimacing:

1 gillning

Ser nu att strömkabeln slutar i en kontakt. Kan man prova vilken strömadapter som helst? Är det som typ telefoner att den bara tar emot det som behövs eller kan man ”överbelasta”?

IP-Only:

Du kan enbart använda den strömadaptern som följer med fibermottagare. Kopplar du in en annan strömadapter är din garanti för fibermottagaren och installationen inte längre giltig

Behöver du en ny strömadapter?
Kontakta oss så skickar vi en ny till dig.

1 gillning

Om du har en liknande nätadapter med samma utspänning och strömkapacitet (eller bättre) så ska det fungera. Kontaktdonet måste vara likadant det med.

Har du en voltmeter så kan du kontrollera om den befintliga ger utspänning.

Står på din adapter vilken spänning och ström du får ut från den. Kjell & vi har säkert en som funkar. Men tänk på att det likström efter adaptern med plus och minustråd.