Internet la av - hjälp

Pratat med Bahnhofs kundservice. De kan se att konvertern inte fungerar. De felanmälan till IP-Only. Såklart har de ingen aning om det är 1 eller 11 dagars väntetid på tekniker…:rage:.

När jag felanmälde ett liknande fel till Bahnhof så fick jag veta att Zitius, som står för vårt fiber, kommer att höra av sig och att de har sju dagars handläggningstid på ärenden. På den sjunde dagen hörde någon från Zitius av sig och tog en felanmälan. Ytterligare sju dagar senare kom en person ut och löste ärendet. :triumph:

Kändes som att ha att göra med en myndighet.

Under tiden detta avhjälps kanske du kan koppla upp datorn via internetdelning på telefonen. Så du iaf kan delta i möten och annat.
Alternativt köpa ett mobilt bredband med router.

Edit: såg att du redan hade skapat en tråd om detta. :+1:t2:

1 gillning

Zitius ägs av Telia så vad hade du väntat dig. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Säkert nätdelen som är trasig, men kolla så inte vippbrytaren är av på sidan.
image|375x500

2 gillningar

Har du kollat att brytaren är påslagen förresten? Har för mig att det finns en sådan.

Edit: @Peder var snabbast.

3 gillningar

Vippen är på.

Senaste som hänt är att fiberbolaget ska skicka en ny strömadapter då de tror att det är den det är fel på.

2 gillningar

Lite konstigt då den gröna lampan lyser på den gamla…hoppas det får igång ditt nät fast jag tror tyvärr inte det.

Du har ju garanterat kollat redan, men det finns ingen form av strömbrytare på själva omvandlaren? Ser ut att sitta nåt i överkant :thinking:

Jag tror att den du menar tillhör en annan pryl. Den som på bilden ligger ovanpå.

Kollat. Men tack för tipset.

Har du kunnat mäta på den om det fanns någon? :thinking:

Nej, har inga sådana verktyg.

Ring @Curiosity han skulle köpa en Fluke. :joy::joy:

3 gillningar

Och blåa snickarbrallor! :rofl:

1 gillning

IP-Only skickade en ny strömadapter. Det är en med en rund kontakt. Problemet är bara att idag går den gamla strömadaptern rakt in i fiberdosans del två. Nedre markeringen.

På ovansidan finns en kontakt som passar laddaren, men som ni ser är sladdarna från kontakten inte inkopplade någon stans.

Nu ska jag en sista gång kolla om dagens sladdar vid den nedre ringen går att dra ut och att det där bakom gömmer sig en kontakt.

Det är väl en rund kontakt på den gamla med? Den yttre kontakten ska inte användas utan den runda som sitter mitt i dosan (vid skruven ungefär). Den nedre inringade är själva fibern, om jag ser rätt.

1 gillning

Som @chrme109 skriver så är den nedre kontakten själva fibern.

Den gamla strömkontakten ska in här baserat på din gamla bild:

Supertack! Både @chrme109 och @ante . Hur jag kunde göra den tankevurpan vet jag inte. Det som är så himla bra dessutom var att det räckte att byta strömadaptern. Nu har vi fiber igen…:partying_face::champagne:

4 gillningar