Köpa 4G modem?

Av förekommen anledning (Internet la av - hjälp - Nr 17 av xms67) funderar jag på om det är klokt att åka iväg och köpa ett 4G modem? Hur bra fungerar de? Några som är bra till hyfsat pris?

Det vi gör idag är som många familjer. Dagtid Teams och allmänt kontorsarbete. Inga tunga filer eller program. På kvällar och helger spel och streama filmer.

Telefonen får 80-100/10-40 på 4G.

Eftersom du redan kör Unifi skulle jag rekommendera denna. Lite dyr kanske men denna kommer jag köpa när mitt befintliga 4g-failover-modem pajjar

1 gillning

Kolla om du kan prova något från 3. De har mycket god 5G-täckning i ditt område. Vet att de började med södra Stockholm när de skulle testa sitt 5G-nät.

Enligt 3s täckningskartor så ligger vi på högsta nivå och inte ens vid gränsen mot det lägre. Det hade jag aldrig tänkt på. Tack! Nu på väg till en 3-butik.

2 gillningar

Du var snabbare än mig. Denna är grymt bra.

1 gillning

Svår att få tag på akut bara. Skulle köpa om jag hittade nu. Ping @Stefan_Sandstrom

@xms67

Finns i lager på Dustin!
https://www.dustin.se/product/5011228827/unifi-redundant-wan-pro-over-lte

Köpte den här.


Ska vara bra, men klarar inte riktigt vårt hus. Funderar på om Unifis har bättre täckning?

Tyvärr…är inte den där superbra. Den måste bootas om en gång i veckan c:a… Men såg det kommit en ny software på den senaste dagarna så kanske är löst nu.

Unifi grejen kopplar du ihop med routern så den använder 4g länken som en extra internet länk

Sänder den ut via Unifis ”vanliga” system alltså? Isåfall blir det ju ett köp.

Okej, mycket av ett spontanköp. Frågade Kjell&Co och googlade lite snabbt deras råd. Såg en bra recension. Klart.

1 gillning

yepp. Magiskt smidigt.

Här har du en liten förklaring:

1 gillning

Den funkar finfint…men som sagt, hänger sig engång i veckan :slight_smile:

Säljarna i 3-butiken sa att deras 5G nät är långsammare än 4G. Det är inte intrimmat ännu. Det var ju ovanligt ärligt tycker jag.

3 gillningar

Då var en sådan beställd. Ping @Thomas och den köptes från Dustin @Curiosity Bubblan levererar goda råd. Hoppas jag…:sweat_smile:.

2 gillningar

Du kommer bli super nöjd! Perfekt att koppla ihop med ditt befintliga unifi nätverk och om fibret skulle sluta fungera igen har du failover som kickar igång direkt! Ska bli kul att se vilken hastighet du får ut med 4G! :slight_smile:

Packat ihop TP-linken. Fick låna den här, av min mest tekniske granne, oväntat på Unifiprylen.


Han tipsade om att det är bara att dra en kabel från den här till min Unifi USG så matas wifi ut i mitt Unifisystem. Och det fungerar. Här är farten via 4G.

Tänker att det kanske skulle gått änven med TP-linken?

2 gillningar

Har du koll på failovertiden?

Jag kör failover fast med annat 4G-modem. Sker direkt, märker ingenting.

Förutom att hastigheten blir sämre såklart :wink:

1 gillning

ok… imponerande. brukar vara någon timeout.