Denna djungel i smarta hem

Me like! :+1:

1 gillning

Hur menar du? En låda till vad?

Med setupen RBP, med HA installerat + Zigbee modul klarar du av den stora majoriteten av smarta prylar.

Du får då aktivt välja att inte köpa Zwave grejer.

Då behöver du ej alla andra hubbar. Då du kan samla in Hue/Trådfri/AquRa (Zigbee) samt dina Wi-Fi prylar.

Har en barnvagn i en handen och solglasögonen på. Så ber om ursäkt för eventuella stavfel.

Tillägg:
Startpaketet här https://www.kjell.com/se/produkter/dator/raspberry-pi/okdo-raspberry-pi-4-kit-p88059

Plus modulen länkad ovan.

2 gillningar

Nej du behöver ingen låda, du kan köra naket.

Ah, plåtlådan ingår ser jag nu :slight_smile:

Zigbee modul hittar jag var?

Fibaro då?

Zwave?

Doh Kjell & Co, va ju där för nån timme sen… jaja, åka igen då :slight_smile:

1 gillning

Jag har själv inte pillat med HA men det är säkerligen väldigt kompetent. Jag har dock läst en hel del om och kring HA och det är precis som det sägs här, en ganska hög ingångströskel. Jag kan dock tycka att den kanske förminskas lite här, jag kan tycka att den borde beaktas lite mer.

Personligen skulle jag nog rekommendera Hoobs, eller egeninstallerad Homebridge och sedan ett grafiskt gränssnitt om man så önskar. Jag tror det blir betydligt enklare än HA och även tillräckligt för de flesta. Det är ju så klart om man inte verkligen suktar efter det där pillandet och nördandet för att få det att fungera som man vill.

3 gillningar

Tack men:

Zigbee då?

Fibaro då?

Zigbee länkade Cherry till ovan och Fibaro är väl Zwave?

Håller helt med dig! Det är inte bara en lösning som funkar out of the box.

Men just för att få bort alla hubbarna för ett bra prisas tycker jag att det är en bra lösning.

Sedan så kanske man får betala med sin tid och sitt hår ibland :joy:. Det viktigaste är att hitta en lösning man gillar och vill lägga ner tid på. Det är väl där jag skulle tipsa @anon83749704 om att läsa på.

Homey vet jag inget om, kanske är lättare.

Denna kanske kan vara ett alternativ annars? Hade en sån när den fortfarande var en Samsung-produkt. Jag hade inga Zwave-enheter, men väl Wifi och Zigbee. Den funkade bra tyckte jag. Bytte när jag ville få in grejer som den inte hade stöd för.

Själva RBP lådan?
jaha.

Fan kan nån tala om allt jag behöver enligt detta:

HomeKit dvs TV

HUE

Fibaro Home center

Aqara Hub M2

Dessutom : Xiaomi Home (fläkt) och Eufy kameror + en uppsjö av sensorer mm

Nä, här

Jag använder USB-varianten

Ja, jag är dum i huvet, så stickan har alla protokoll som jag använder då?

Nej, bara Zigbee. Ytterligare en sticka krävs för Zwave Denna djungel i smarta hem - Nr 18 av FredrikAndersson

Och vilka grejor av de jag har är Zwave?

Men den Cherry hänvisar till är ju för zigbee så varför köpa en sticka med det?

Jag har bara gjort antaganden utifrån det du skrivit, så det kan ha blivit fel. Jag antog att du har enheter med Zwave, då du skrev att du har Fibaro och jag drog mig till minnes att de bara kör Zwave. Antagandet om Zigbee gjorde jag utifrån att du skrev att du har Aqara och Hue.

Vilka enheter har du och hur ansluter de till de respektive hubbarna? Zigbee, Zwave, bluetooth, wifi, annat?

Behöver man hubbar från respektive tillverkare när man kör homey?

Nej, men du kan göra det om du vill för vissa tillverkare. Ikeas grejer kan man antingen lägga in direkt i Homey eller så kan du lägga in hubben och få in alla enheter som är kopplade till den.

1 gillning