Denna djungel i smarta hem

Zigbee länkade Cherry till ovan och Fibaro är väl Zwave?

Håller helt med dig! Det är inte bara en lösning som funkar out of the box.

Men just för att få bort alla hubbarna för ett bra prisas tycker jag att det är en bra lösning.

Sedan så kanske man får betala med sin tid och sitt hår ibland :joy:. Det viktigaste är att hitta en lösning man gillar och vill lägga ner tid på. Det är väl där jag skulle tipsa @anon83749704 om att läsa på.

Homey vet jag inget om, kanske är lättare.

Denna kanske kan vara ett alternativ annars? Hade en sån när den fortfarande var en Samsung-produkt. Jag hade inga Zwave-enheter, men väl Wifi och Zigbee. Den funkade bra tyckte jag. Bytte när jag ville få in grejer som den inte hade stöd för.

Själva RBP lådan?
jaha.

Fan kan nån tala om allt jag behöver enligt detta:

HomeKit dvs TV

HUE

Fibaro Home center

Aqara Hub M2

Dessutom : Xiaomi Home (fläkt) och Eufy kameror + en uppsjö av sensorer mm

Nä, här

Jag använder USB-varianten

Ja, jag är dum i huvet, så stickan har alla protokoll som jag använder då?

Nej, bara Zigbee. Ytterligare en sticka krävs för Zwave Denna djungel i smarta hem - Nr 18 av FredrikAndersson

Och vilka grejor av de jag har är Zwave?

Men den Cherry hänvisar till är ju för zigbee så varför köpa en sticka med det?

Jag har bara gjort antaganden utifrån det du skrivit, så det kan ha blivit fel. Jag antog att du har enheter med Zwave, då du skrev att du har Fibaro och jag drog mig till minnes att de bara kör Zwave. Antagandet om Zigbee gjorde jag utifrån att du skrev att du har Aqara och Hue.

Vilka enheter har du och hur ansluter de till de respektive hubbarna? Zigbee, Zwave, bluetooth, wifi, annat?

Behöver man hubbar från respektive tillverkare när man kör homey?

Nej, men du kan göra det om du vill för vissa tillverkare. Ikeas grejer kan man antingen lägga in direkt i Homey eller så kan du lägga in hubben och få in alla enheter som är kopplade till den.

1 gillning
  • Raspberry Pi
  • Conbee som är usb varianten eller Raspbee som du sätter direkt på Raspberryn. De gör exakt samma sak. De ser till att du får Zigbee. Ska du köpa en så rekommenderar jag Conbee USBn för att då kan du flytta den en halvmeter bort genom en usb förlängning. (Conbee/Raspbee är inget måste, men om du köper det så kan du plocka bort din Aqara M2 hub och HUE bridge)
  • Aeotec Z-stick OM du behöver Zwave. (Jag har inga zwave produkter, men tror fibraro använder det protokollet.) Samma här det är inget måste, men vill du bli av med en hubb som behöver du det.

Köper du de sakerna, så är du hemma sen, då kan du plocka bort alla din hubbar hemma och kör allt via raspberryn och HA.

3 gillningar

Fungerar även firmware-uppdateringar till Hue och Trådfri när man plockat bort hubbarna?

Hue vågar jag inte svara på men Trådfri gör att uppgradera utan hubb.
Jag TROR det går att uppgradera Hue också, men då jag inte har några hue lampor hemma så kan jag inte prova.
Varför skulle man vilja uppgradera förresten? Säkerhetsperspektiv möjligtvis, men annars så låter man ju HA styra hur de används ändå. Det är ju inte begränsat till HUE appen och deras features i sig…

EDIT: Det går att uppgradera firmware då deConz fixat till det! :slight_smile:

1 gillning

Ok, nu har jag köpt en okdo RBP 4 4GB Starter Kit och en USB 3.0 4 portars Hub.

Så nu vill jag veta för följande nedan om det ingår eller måste köpas till någon USB dongle etc, både för respektive Hub och tillbehör etc…

A: Homekit Ingår Köp…

B: HUE Ingår Köp…

C: Fibaro Home Center Ingår Köp…

D: Aqara Hub M2 Ingår Köp…

E: Xiaomy Home Fläkt (Hublös) Ingår Köp…

D: Eufy Cam (Hublösa) Ingår Köp…

Var den för svår? :wink:

Exakt. Just detta gör att jag inte, just nu iaf, ger mig in i sådant. Min tid (och humör) är viktigare än att spenderas på trilskande sådant.

Med det sagt så klandrar jag givetvis ingen från att gå den vägen, jag har själv dock så pass mycket erfarenhet och rutin att jag vet att jag själv inte skulle orka med det i längden. Lägg sedan sambo-faktorn på detta…

Jag själv kör HomeKit-produkter och de som inte är renodlade sådana (t ex Roborock S6-dammsugaren) tar jag via Homebridge.

1 gillning

Bara för att bli säker då jag nu köpt OKDO RBP 4 Starter kit så behöver jag “bara” köpa till:

Conbee USBn (n?) Är det samma som Conbee II som länkas till en bit upp?

Aeotec Z-stick = Aeotec Z-stick gen5 USB-adapter - Controllers som också länkas en bit upp ?

HomeKit dvs TV

HUE

Fibaro Home center

Aqara Hub M2

Dessutom :
Xiaomi Home (fläkt) WiFi (och BT tror jag), Hublös.
Eufy kameror WiFi (och BT tror jag), Hublös

  • en uppsjö av sensorer mm till dom olika systemen.

Spännande att öppna för att se vad man köpt:

Jaha, en avancerad pysselbox:

Eventuella USB-pluggins får vänta tills nästa statsbidrag…

4 gillningar