Denna djungel i smarta hem

Jag har just nu fyra hubbar för smarta hem:

HomeKit dvs TV

HUE

Fibaro Home center

Aqara Hub M2

Dessutom : Xiaomi Home (fläkt) och Eufy kameror + en uppsjö av sensorer mm

Finns det nåt som inte betyder programmera, extra prylar etc som kan få in allt under samma tak… ?

Viket tak struntar jag i, men detta börjar bli jobbigt :slight_smile:

Är HOOBS 4 (hårdvara) lösningen?

Home Assistant är det spontana jag kan komma på, men du kanske klassar det som ”programmera”? Jag kör det själv för att samla grejer som är spridda i olika miljöer och få in fler prylar i HomeKit. Jag kör HA i en virtualiserad miljö, men många kör det på en raspberrybi.

Homey är en annan lösning jag hört andra prata om. Vet inte hur bra det funkar, men kostar en del.

3 gillningar

Jag kör med Homey. Just nu har jag Ikea, Hue, Figaro och Aqaragrejer styrda via den.
Funkar fint. Kör det mesta av automatiseringen via Homekit men har par satt upp i Homeyn. Sånt som Homekit inte stödjer.

3 gillningar

Raspberry Pi sen Home Assistant. Det är lite att komma igång, men så värt det när man är igång. Det finns mängder med hjälp att få dessutom via YT eller här i forumet! :slight_smile:

1 gillning

Home assistent (HA) tycker jag är det absoluta överlägsnaste verktyget. Den i sig är inte en Zigbee brygga eller något utan sammankopplar de bryggor du har idag

Inlärningskurvan för HA kan anses vara lite hög. Men är man villig att lägga tiden så är det magiskt bra. Jag har inte inte stöttpå något som HA inte klarar ännu.

Jag har funktioner som dörren känner av när det är jag som stänger dörren, då skickar HA kommandon till min bil för att starta ACn(Jaguar). Den flaggar mig i brandlarmet(Google Nest + HA plugin) som “utanför hemmet”. Är jag sist i hemmet så slår den på övervaknings kamerorna(Logi +Mi). OM en kamera ser en person så får jag en notis om detta(Logi + Mi) och frågan blir om kamerorna ska vara på fortfarande.

Man kan hållapå med detta i evigheter.

4 gillningar

Precis som Mr Sandström säger.
Det är rätt enkelt att komma igång faktiskt, sen kan man nörda ner sig hur mycket som helst och lägga hela nätter med att konfigurerar och modifiera om man vill.

Blivit lite av en hobby för mig att modifiera och bygga vidare på det jag har. :slight_smile:

3 gillningar

ja alltså… nördgasm när man får det helt rätt och man äntligen får vara lycklig för en stund.

Har min anova suvide i HA… jäkligt oklart varför… men if you can, you should

2 gillningar

Haha vafan sousviden i HA, det måste jag kolla upp! :joy:

1 gillning

Är det Home Assistant Blue ni menar, den för ca 2900:-

Raspberry Pi drar jag mig för, vill ha färre prylar på skrivbordet inte fler.

Läste att man skaffar en USB-dongle för HA som medger Zigbee, var får man tag i den ( dom usb stickorna) ?

HA blue är i stort sett en Raspberry Pi fast egen brandad.
Du behöver inte en zigbee sniffer om du inte vill nörda ner dig ännu mer och plocka bort alla dina hubbar.

Raspberry Pi sen installera HA på ett SD kort bara så är du igång! :pray:

1 gillning

Håller med föregående ”talare”, RBP + Zigbee modul om du vill. Då kan du slänga alla andra Hubbar.

One to rule them all :).

Jag köpte min Zigbee module på Kjell, denna :

Finns även som USB dongle.

3 gillningar

Ja, och då ska man ha en låda för grejorna också… ?

Me like! :+1:

1 gillning

Hur menar du? En låda till vad?

Med setupen RBP, med HA installerat + Zigbee modul klarar du av den stora majoriteten av smarta prylar.

Du får då aktivt välja att inte köpa Zwave grejer.

Då behöver du ej alla andra hubbar. Då du kan samla in Hue/Trådfri/AquRa (Zigbee) samt dina Wi-Fi prylar.

Har en barnvagn i en handen och solglasögonen på. Så ber om ursäkt för eventuella stavfel.

Tillägg:
Startpaketet här https://www.kjell.com/se/produkter/dator/raspberry-pi/okdo-raspberry-pi-4-kit-p88059

Plus modulen länkad ovan.

2 gillningar

Nej du behöver ingen låda, du kan köra naket.

Ah, plåtlådan ingår ser jag nu :slight_smile:

Zigbee modul hittar jag var?

Fibaro då?

Zwave?

Doh Kjell & Co, va ju där för nån timme sen… jaja, åka igen då :slight_smile:

1 gillning

Jag har själv inte pillat med HA men det är säkerligen väldigt kompetent. Jag har dock läst en hel del om och kring HA och det är precis som det sägs här, en ganska hög ingångströskel. Jag kan dock tycka att den kanske förminskas lite här, jag kan tycka att den borde beaktas lite mer.

Personligen skulle jag nog rekommendera Hoobs, eller egeninstallerad Homebridge och sedan ett grafiskt gränssnitt om man så önskar. Jag tror det blir betydligt enklare än HA och även tillräckligt för de flesta. Det är ju så klart om man inte verkligen suktar efter det där pillandet och nördandet för att få det att fungera som man vill.

3 gillningar

Tack men:

Zigbee då?

Fibaro då?