Deco M9 Plus - mesh för vanligt folk

Det är ju kanon. :laughing:

Ser ju ut att funka skitbra med tanke på den andra tråden om M9 här på forumet :wink:

SBS som alltid. :slight_smile:

Finns det en tråd till!? Damit, ingen ordning och reda i världen längre!

Det var en tråd om Homekit-problem i enn Deco M9 Plus nätverk.

Det verkar väldigt smutt med wifi-backhaul som Deco M9 har, många mest nätverk har bara ethernet-backhaul. Framförallt om man inte har möjligthet att dra ethernet-kabel överallt.

Hur varma blir puckarna? Hade tänkt ha huvudpucken i ett mediaskåp och en av de andra i tv-bänken.

Ingen värme alls som jag tänkt på.

1 gillning

Är inte hela definitionen av Mesh-nätverk att de har Wifi-backhoul? Nu vart jag förvirrad :slight_smile:

Kanske uttryckte mig märkligt. Dedikerat band för wifi backhaul. Många har inte det och man tappar en hel del fart på det. Då rekommenderas backhaul via ethernet

Tog för givet att det var så på alla - annars kan man ju lika gärna bara köpa random utrustning och sätta samma SSID på grejerna :slight_smile:

Vad jag har läst mig till saknar många lösningar det.
Tp-link

Google nest verkar sakna det.
The verge google nest

Ja se där ja. Alltså det är så lätt att bli “hemmablind” som teknikrecensent, vi får ju alltid de tunga grejerna skickade till oss. (Och då kör jag ändå med ethernet på mina Orbis för då kan jag använda wifi-backhoulen till att sprida bandbredden mer)

Google Nest är i sammanhanget en så tokig produkt. Den har ju inte ens ethernet-utgång för stationära enheter i närheten.

1 gillning

Inte alls vad jag märkt iaf.

1 gillning

Förhoppningsvis så får du lite bättre roaming med ett meshnätverk än bara sätta samma ssid på några random accesspunkter.

Visst kan man ge 2,4 och 5Ghz olika namn? Vill kunna koppla upp dammsugaren och vissa andra grejer på 2,4 medan de snabba på 5

Nej, ett SSID bara. Men jag har 40 enheter uppkopplade, “massor” med smarta grejer (~30st) som endast kör 2.4GHz, inga problem.

1 gillning

Har idag (inte just nu) installerat Deco M9 tre enheter, två med nätverkskabel och en utan. Testar uppkopplingen med Bredbandskollens app. Står på samma ställa och inom loppet av 3-4 min har jag fått tre olika resultat (ner), varierar mellan 9-110 Mbit/s. Har ni tips på någon stabilare verktyg att testa med? Eller är det sådan variation på vad som spottas ut?

Leverantör Telia 100/10

Prova den inbyggda i Deco-appen.