Homekit + mesh

Hej. Jag har ett Deco m9-nätverk hemma och kör med homekit.

Jag har problem med att jag tappar kontakten med mina smarta prylar när jag byter mellan de olika routrarna. Så tex när jag går in i sovrummet och ska trycka godnatt så får jag inget svar från prylarna. Men har jag vart i sovrummet ett tag (tiden varierar) så fungerar det sen. Har en appletv som hemmahub

Hur ser ditt nät ut, internetuppkoppling, fiber/modem? Hur är M9 uppkopplat till detta? En nätverksbild vore nog bra.

Byter mellan routrarna? I ett mesh-nät ska du bara ha ett nätverk, det är själva grejen.

Jag har fibern rakt in i m9. Det jag menar händer är att mobilen byter mellan de olika m9 beroende på vart i huset jag är. Det är ett och samma nätverk men det ska ju fungera så att man kopplas upp mot den som är närmst/bäst täckning.

Är din Apple TV kopplad med nätverkskabel eller uppkopplad via wi-fi?

Beskriv mer hur ditt nätverk ser ut. Vad har du mellan fiber och M9?

Mitt exempel;
Bredband in → M9 trådat → två M9 trådlöst. Detta täcker 125kvm på två våningar, så 250kvm med full hastighet överallt, 40 uppkopplade enheter och har aldrig haft några problem likt det du beskriver.

Wi-fi

Ungefär samma som du men med mindre enheter. Upplever inga konstigheter med övriga uppkopplade enheter.

Prova kör ethernet till ATV, verkar som HK har något problem med nätverket.

Hur funkar det om du försöker komma åt dina Homekit-grejer utifrån? Du kan enkelt testa det genom att slå av Wi-Fi på telefonen. Då ser du om Apple TV har dålig kontakt med Wi-Fi eller routern.

Det fungerar hur bra som helst.

Provade att köra via kabel. Kopplade in den igår kväll men nu på morgonen uppstod samma problem.

Är det alla smarta prylar eller från en specifik tillverkare?

Framförallt är det hue-prylar. Smartplugs och glödlampor

När du säger framförallt, är det då bara Hue? Isf har du kollat så att allt är uppdaterat till senast FW och startat om Hue-bryggan?

Det är gjort.

Är det bara Hue hade jag nog uteslutit att det är ditt mesh det är fel på.
Nästa steg blir att nollställa Hue-huben och lägga till allt igen

Tack. Får testa det

Efter diverse reset på prylarna uppstår fortfarande samma problem.

Om jag stänger av Wi-Fi och öppnar hemappen ser jag prylarna nästan direkt. Inga problem med att de inte svarar.

Exempel.
Jag sitter i soffan och har suttit där ett tag, öppnar hemappen, allt fungerar perfekt.
Lämnar soffan och går in i sovrummet, öppnar hemappen, inget svar från någon enhet. Väntar en stund, då svarar prylarna igen. Eller om jag stänger av Wi-Fi, då ser jag prylarna direkt.

Det jag tror händer är, när jag rör mig i huset och telefonen byter nod, då uppstår någon slags fördröjning. Jag vet inte varför men efter en del experimenterande är jag tämligen säker på att det är just vad som händer.