Deco M9 Plus - mesh för vanligt folk

Tack så mycket. Har testat lite olika nu, gillade Speedtest också.

Det som m, jag tror m, löste problemet var att dra ut sladden ur den trådande meshenheten. Jag hade kopplat ihop basenheten med en satellit med en nätverkskabel, för jag trodde att jag skulle få upp hastigheten. Men nätet blev väldigt ”ostabilt”, både chromecast och Apple ev började buffra som aldrig förr. Funkar nu prima utan sladd.

Vet ni vad det kan bero på?
(Ursäkta för luddig formulering, två minuter innan nästa möte :partying_face:)

Nu kanske man är ute på djupt vatten, men för att få det och funka ska/bör väl systemet stödja "Backhauling? " Då funkar trådat mellan noderna bättre.

Typ .. :sweat_smile:

Edit: Är nog en miss från mig, backhaul verkar funka både genom wifi samt trådat.
Som sagt, fleeeera meter djupt vatten.. haha

2 gillningar

Hehe.
Ja, M9 har en dedikerad kanal för wifi backhaul. Rätt få meshnätverk som har det vad jag kunde läsa mig till i vintras

Ok, så då borde det inte strula mer med kabel i. Kan det vara så att båda satelliterna behöver kabel, ni var det bara en som hade det.

Det är ett gammalt hus, med på Stina ställe. 40 cm tjocka stenväggar.

Nu funkar det och päronen klagare ej, är bara nyfiken på varför det strulade så :pray:

Ja, har för mig att jag läst att det är antingen eller. Dvs antingen alla trådlöst eller alla trådade

Valde mellan M9 o Linksys Velop MX53
Fick bli MX53, mkt pga av antal lan-portar på resp nod, och då ”övertygade” bror mig att du kan backhaula noderna trådat så får du bra kräm på vardera våning. Samt Apple TV, TVs, Playstation kan gå trådat direkt, så resp placering fick bli vid vardera TV😅

4 gillningar

Ok, det förklara varför det hela ballade ur. Tack för info

Jag ljög gällande antingen eller.
Se Q2
backhaul

Ja, det ska ju funka. Får prova imorgon igen. Som sagt mest för min egen nyfikenhets skull.

Det funkar galant nu ( utan sladden )

1 gillning

Kolla Q4 på sidan som bjorsi länkar till. Där står det att det är problem med trådad backhaul om man kör via en D-link switch.

Hej
Har skaffat Deco M9 plus idag. Hade förhoppning att dem kunde fungera som en accesspunkt med ström i nätverkskabeln, funkar det eller måste man ha strömadaptern till?

Någon som vet?
/Freddy

Måste ha ström adaptern

Tack för svar. Det var tråkigt… =(

Men välkommen till forumet!

Ett forum i ett forum, så ungdoms meta av mig.
Men det verkar vara fler som har problem med trådat, om jag förstår tråden rätt (:stuck_out_tongue_winking_eye:) :

Hej alla - känner att jag får bättre hjälp här än på tillverkaren egna supportsidor… Jag behöver se mina enheters tilldelade ip-nummer - var gör jag det i appen? I mitt fall gäller det en nyligen uppstartad äldre nas som jag troligen bara kan nå via ipnr (finns ingen mjukvara till min Win 10 eller mac…). Jag ser den med sitt rätta namn under “Klienter” men hittar inte mer än så. Tack för hjälp.

Klicka på enheten och sen kugghjulet.

2 gillningar

Galant - var nog enda stället jag inte klickat på…

2 gillningar