Appar och tjänster som spårar oss

Jag har lite dubbelmoral där, är inte alls för mer kameror i samhället.
Tycker “rent mjöl i påsen”-argumentet inte alls håller. Då skulle vi ha kameror i våra hem också där de flesta våldsbrott sker.

2 gillningar

Varför skulle någon människa låta sig bli utnyttjad för att sedan få ta emot riktad reklam de inte har bett om?

Det håller ju inte heller då det inte är allmän plats.

Marknadschefen på Råd & Rön svarar:

Nu har jag kollat och det stämmer att vi hade en spårningskaka i e-mailet som skickas ut vid köp av test.
Det är för att kunna mäta andelen öppnade mail och klick på länken.
Det finns inga personuppgifter som sparas.

Vi har tagit bort den nu då vi inte använder statistiken.

Tack för att du tog dig tid att höra av dig.

:heavy_check_mark:

12 gillningar

Snyggt jobbat @Zop!

1 gillning

Bra gjort, det är nog väldigt mycket data som samlas in för att det kan vara bra att ha men som sedan inte används.

1 gillning

Bra där @Zop

Märkligt svar från dem dock, att de tar bort den med anledning av att de inte använder statistiken. Inte pga att de inte har tillåtelse att skicka sådant.

Hur ser man om ett Mail är spårat ?

Genom att inspektera koden för mejlet eller genom att använda en e-posttjänst som HEY som blockerar spårare och upplyser en om det.

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: E-posttjänsten HEY

For example, say you have an ex or even a harasser you’ve tried to block from your life, but they still have your number in their phone; if they upload their contacts, Clubhouse will know you’re connected to them and make recommendations on that basis.

Clubhouse Is Suggesting Users Invite Their Drug Dealers and Therapists | by Will Oremus | OneZero

Och Google har till slut uppdaterat en app (Youtube):

En del snackar om att vissa är betalda av vissa aktörer. Så hur mycket får du av Hey för detta jobb?:thinking::wink:

3 gillningar

Jag hittade ett tillägg till Firefox som visar/spärrar tracker i webmail (Outlook). Värst än så länge är Microsoft som hade 13 (!) tracker i ett och samma mail.

Hey kostar mig bara pengar.

1 gillning

Hey hey my my secret mail is here too stay. :joy::joy::joy:

Apple borde köpa Hey eller åtminstone implementera liknande/samma integritetsfunktioner.

3 gillningar

Helt enig, åtminstone det sista.

De kommer aldrig sälja till Apple. Den saken är säker.

1 gillning