Appar och tjänster som spårar oss

Why?

Deras grundare och CTO vittnade mot Apple här om dagen i North Dakota.

Epic och Basecamp är ju bittra fiender till Apple. :grimacing:

1 gillning

Ännu en anledning att koppla ner den där Samsung-teven och koppla in en Apple TV i stället.

4 gillningar

Borde vara opt-in på sånt. På min Sony är det det.

1 gillning

Du menar ännu en anledning att inte köpa produkter från Samsuck alls? :slight_smile:

1 gillning
3 gillningar

Our new feature, Total Cookie Protection, works by maintaining a separate “cookie jar” for each website you visit. Any time a website, or third-party content embedded in a website, deposits a cookie in your browser, that cookie is confined to the cookie jar assigned to that website, such that it is not allowed to be shared with any other website.

4 gillningar

John Gruber ger sin synvinkel på det hela:

“It’s in our privacy policy” is nonsense when it comes to email spy pixels. It’s nonsense for most privacy policies, period, because most privacy policies are so deliberately long, opaque, and abstruse as to be unintelligible.

Själv har jag varit i kontakt med några svenska företag som tycker det är helt okej att spåra sina kunder via e-post, bland annat Bookbeat som hänvisar till sin integritetspolicy. Jag bad dem radera mitt konto.

När du registrerade dig godkände du vår integritetspolicy där det framgår att vi mäter detta. Du hittar all data vi har om dig i matrisen längst ner i policyn. Jag kan avregistrera dig från att få fler mejlutskick från oss om du vill, men transaktionella mejl kommer du få ändå.

"Interaktion med epostmeddelanden, meddelanden i appen och push-notiser, t.ex. om epostmeddelandet har öppnats, om länkar i e-posten klickats på, och tidpunkt och plats/stad då eposten öppnandes av mottagaren"

1 gillning

Bra att du bad dem ta bort ditt konto.

En fråga - visst måste det vara brottsligt för ett företag att använda sig av sådana här metoder om man själv inte har godkänt det?

Jag hade också velat ha en mjukvara/app som kan kolla om man mottar sådant skräp i sina mail och nej, kommer inte migrera över all e-post till Hey eller annan och de browsertillägg som finns verkar inte vara så tillförlitliga.

Tror inte att det är prövat i rätten men det borde bryta mot GDPR. Försökte få svar från Integritetsskyddsmyndigheten men de ”har ingen möjlighet att ge vägledning eller bindande besked i enskilda fall” och hänvisar bara till sina frågor och svar.

Är nog många företag som ser till att hålla ryggen fri genom att skriva det långt ner i avtalstexten man godkänner när man blir medlem/kund.

Då tycker jag att någon med koll (läs: du) och som har flera exempel på fall där de inte lär ha rätten på sin sida bör göra en polisanmälan för att se vad den mynnar ut i.

Säkert, men då bör de kunna hänvisa till exakt denna texten när man ställer frågan om vad de sysslar med.

Man kan tycka det men är rätt vanligt att olika delar av ett företag inte pratar med varandra.
Tycker själv att det är förkastligt beteende att man inte tydligt talar om hur man hanterar gdpr.

Jag tyckte det var förkastligt att Bookbeat skulle hålla på och spåra mig när jag redan betalade hutlöst mycket för det lilla jag lyssnade på deras ljudböcker. Kan förstå om ”gratistjänster” vill ta betalt genom att man betalar med personlig information.

2 gillningar

@Zop

Jag håller med dig. Sedan att det kan vara förståeligt med gratistjänster må så vara men de ska likförbannat berätta att de gör det. Om de inte gör det anser jag att de bör polisanmälas för att dels den som anmäler ska få veta hur sådant hanteras juridiskt men även att bolaget får reda på att det verkligen inte accepteras.