Appar och tjänster som spårar oss

Nu fick jag upp den här för första gången. Hejdå Tradera!

2 gillningar

Du kan väl använda appen fortfarande? Det innebär väl bara att Tradera inte kan spåra.

Jag drar gränsen vid appar som vill spåra mig helt i onödan oavsett om jag får ett val eller ej.

Har även blockerat deras mejl som helt i onödan innehåller spårare:

Bara hålla dig borta från internet och betal/kreditkortsköp. :wink:

Det finns stora delar av internet som inte vill spåra mig. Hoppas att Apple Pay blir mer utbrett.

Värt att tillägga är att Spotify bifogar spårare i alla sina e-postmeddelanden. Apple gör det inte.

2 gillningar

Vad är det för mailklient som kan blocka sådant?

Det är e-posttjänsten HEY:

https://hey.com/spy-trackers/

1 gillning

Tyvärr på tok för dyrt för mig.

Men fantastiskt bra. :slight_smile:

Gick med i den nya sociala medier-tjänsten Clubhouse. Den ville ha tillgång till kontakter för att man ska kunna bjuda in vänner till tjänsten. Insåg inte att tjänsten laddar upp ens kontakter till en server i USA förrän jag fick som förslag att jag skulle bjuda in @Esse eftersom fem andra användare har honom i sin adressbok.

Jag är ganska säker på att jag bryter mot GDPR genom att ladda upp mina kontaktuppgifter. Har skickat en begäran till Clubhouse om att ta bort uppgifterna och radera mitt konto.

2 gillningar

Så länge inte informationen används kommersiellt är det ok verkar det som, Clubhouse får inte användas kommersiellt enligt deras egna villkor.

Men får se hur det går för appen, tyskland gillar den inte. :slight_smile:

1 gillning

Har man spårnoja är det nog bäst att säga upp Internet. Det förekommer nog i större utsträckning än vad vi vet och tror. Så att köpa en tjänst som påstår de inte spårar hjälper nog föga.

Det där låter så uppgivet. Det måste gå att få till en förändring.

3 gillningar

Att ta bort all spårning och bara få random reklam jag inte bryr mig om låter inte bättre.
Har själv ett mindre företag och när vi annonserar på nätet är det jätteviktigt att kunna styra vem och vart den visas.
Hade Apple lyckats med deras satsning på reklam så hade de spårat som alla andra. Nu vill de verka goda men känns mer som ett försök att svartmåla andra tillverkare och samtidigt som de förstör för småföretag som inte kör nationella reklamkampanjer.

1 gillning

Jag förstår inte varför det ska vara andra regler på internet än i verkligheten. Det springer inte runt någon och spionerar på mig i verkligheten för att annonserna i tunnelbanan ska vara relevanta. Det borde räcka med IP-adress för att göra någorlunda relevant reklam för boende i ett visst område.

Och varför ska Spotify spåra mig i varenda mejl de skickar? Till och med i utskick om att jag loggat in från en ny enhet.

5 gillningar

Tro iofs att sambon inte skulle bli så glad över en massa reklam för Clas Ohlsson och Jula😅

Fast på något vis så håller jag med dig :+1:

2 gillningar

Det hade väl varit bra så hon också blev teknikintresserad. :joy::joy:

Så här hanterar Google att de lyckats med reklam: