Appar och tjänster som spårar oss

Jag bjöd in @Hakan_Ander och @Esse och lämnade strax därefter Clubhouse. :flushed:

2 gillningar

Jag gav dock inte appen tillgång till mina kontakter och därmed inte bjudit in någon…

2 gillningar

Borde inte e-postspårare bryta mot GDPR för övrigt?

Är väl inte personupplysningar som sådant.

“[A user of email tracking] will have to get consent according to article 6, 7 and maybe 8, if children are concerned, of the GDPR.” — https://www.gdpreu.org/compliance/email-tracking/

1 gillning

Kanske dags att börja anmäla företag som spårar mig utan att jag gett deras tillåtelse.

1 gillning

Börjar med Råd & Rön som borde ha mer vett än att spåra mig i e-postmeddelanden.

Det beror på vad de använder trackingen till. Är det för att se att det är just du som har öppnat en epost så måste de ha tillstånd men de måste ha tillstånd av dig att skicka mailet till att börja med om man ska följa GDPR.

”Råd & Rön used an app called SendGrid to send this email. SendGrid can track if you opened the email, when you opened it (and how often), where you are located, and how you opened it (phone, computer). Some or all of this data could have been reported back to Råd & Rön.”

De hade tillåtelse att skicka mejlet eftersom jag köpt ett test av dem. Men i övrigt har jag inte gått med på något.

Är det någon här på forumet som skadats av trackingen?

Hur skulle jag kunna skadas av trackingen?

Läs 1984. :wink:

2 gillningar

@Zop Fast nu blev det ju onekligen inte som i romanen.

Ska man bara använda kontanter eller Bitcoins också?

Jag förstår inte vad du försöker göra för poäng? Tycker du att det är bra med fler sätt att bli spårad på?

2 gillningar

Om det får nätet att leva och mindre lokala företag kunna annonsera så har jag inga problem med det.

Verkar ju inte drabba någon egentligen så varför göra ett problem av det.

Det finns inget som hindrar det mindre lokala företaget att e-posta mig utan att skicka med ”tracking pixels”.

Tror det inte är så vanligt att Affes Grill & Keps trackar, men Affe kanske vill ha en annons på Facebook som bara ska visas för vissa människor. Sånt tror jag blir mycket svårare att styra om det inte finns någon info om oss på nätet.

Jag som företagare har aldrig skickat reklammejl eller spårat något utskick av faktura/order/liknande och det har gått utmärkt med bizznizzen. Finns ingen som helst anledning att spåra mottagaren av mejl.

3 gillningar

Nu lever vi ju i en rättsstat men säg att ett annat parti skulle komma till makten och få tillgång till all övervakning och använda det på fel sätt.

Sen tycker jag det är intressant att många företag ser det som en rättighet att spåra folk, ofta helt utan anledning bara för att man kan. Hur blev det så här.

Skulle detta ske “fysiskt” skulle dom flesta tycka det var jävligt creepy.

2 gillningar

Då köper Affe annonser som visas för folk som bor i närområdet, folk som uppget att dom är taxichaffis och ungdomar i nattklubbsåldern, och folk som är med i andra gatuköks sidor/grupper. Behövs ingen spårning av mail, Facebook vet detta redan på grund av var folk ställt in var dom bor, ålder, grupper, sidor, och vem dom är vän med.

1 gillning