Nej, man såg på laddarna att sessionen var klar och man fick betala för att starta laddningen igen.
Vad var det för laddstation?
Vansbro, ägd av kommunen. 6 st. 350 kW:are.
Är det inte skillnad på AC- och DC-laddning? Vid AC-laddning är det ju i regel bilens kabel som används (och man vill ju inte att någon annan ska koppla in den egna laddkabeln i en annan bil) medan det vid DC-laddning alltid är laddarens kabel, därav att det borde räcka med en avbruten/färdig laddsession för att kabeln ska låsas upp? Upplever att det är så i alla fall, men har inte testat vad som händer om bilen också är låst i ett sådant scenario. I regeln är ju bilen upplåst när man är i närheten.
Vet ej faktiskt. Tänker att det är bilens funktion som låser.
Avslutad laddning är nog samma som när man trycker på stopp på laddarna – dvs den avslutar och låser upp.
Men sedan finns det ju laddare som vägrar avsluta laddningen trots att man trycker på stopp utan att det verifieras med betalmedlet – kanske håller de kvar där även vid avslut.
Noterade igår kväll att laddningen av bilen här hemma inte gick igång. Såg i Tibberappen att den flyttat fram laddningen till en tidpunkt med ungefär samma pris. Nu på morgonen hade bilen inte laddats och laddningen var återigen framflyttad. Letade lite i appen utan att hitta någon förklaring. Sedan slog det mig att det enda jag inte hade kollat var laddboxen. Där hittade jag det här.
Klickade på Autentisera och laddningen gick igång. Fattar dock inte vad detta Autentisera kom ifrån, men jag uppdaterade boxen när jag var uppe i fjällen så det har väl med det att göra. Tycker att man kunde fått en notis från boxen. Det få gånger jag har uppdaterat boxen tidigare har inte detta med Autentisering hänt.
Tryck på knappen ”Åtkomst” och slå av autentisering där, om du nu inte använder det. Annars krävs det att du blippar en tag eller autentiserar i appen. Gul ring på laddaren innebär att den inväntar autentisering. ![]()
Aha, det var den funktionen, tack! Jag har inte slagit på den manuellt utan måste ha hoppat igång i samband med uppdateringen av boxen. Jag brukar slå på den funktionen när vi åker bort och är borta flera dagar(detta efter att en bekant upptäckte att någon hade använt hans box två nätter i rad när de var borta) men denna gång har jag en granne som köpt elbil och inte fått upp sin box ännu vilket gjorde att jag sa att behöver han får han ladda hos oss under sportlovet så därför slog jag inte på funktionen.
Fråga bara inte om min andra box har denna funktion för det har den inte..
Jag låser alltså bara en av två laddboxar..![]()
Du var ju precis i fjällen men du glömde att du tog bilen med dig. ![]()
![]()
Polarens har en solcellssetup med laddboxar i allt på sin firma men när jag va där låg Huaweis server nere så laddningen inte gick att starta. Varken via app eller bricka.
Hur kan det inte finnas ett sätt att bypassa systemet med en laddbricka? Den borde ju vara hårdkodad in i boxen i sig?
Nu har nog den lilla efterrätten igår lett till ett blodsockerfall...
Eller skrev jag så otydligt? ![]()
Du får ju koppla rfid-tag:n till boxen först, jag har dock ingen själv så jag har löst det med automation ![]()
Edit: missuppfattade nog dig där inser jag ![]()
Och jag som trodde du kunde det där med el. Då köper man inte batteri hos Biltema. ![]()
![]()
Mitt nuvarande är från Biltema, men är över 6 år gammalt och uppvisar bristande förmåga.
Laddade i över 8 timmar igår och det låg på under 12 V, så det har nog gett upp.
Bilskrället visade gillade inte heller batteriet.
Hade ett sprillans nytt Volvo-batteri innan det förra. Det var inte bättre än Biltemas. Tror det gav upp efter 4-5 år.
Det kanske blivit bättre, förr höll de typ 2 år och hade 3 års garanti men det var ingen som fick ut ett på garantin ändå för de skyllde alltid på att det varit urladdat för många gånger.
Hur funkar smartladdning och Grid Rewards för er som har Tibbber?
Och kombo med solceller?
Nuvarande plan ser ut att ladda lite i övermorgon. Men verkar inte vilja använda solel. Kolla frågeställningen och mer info i Tibber tråden.
Jag åkte på en weekend resa i Fredags från Arlanda och kom tillbaka i morse. Parkerade på SkyCity och jag märkte att arlanda nu börjat ta betalt för laddning, Det kanske de gjort länge men har inte varit där på ett tag. Ser inga problem med att de gör det även fast de har en 20kr startavgift på laddningen.
MEN
När jag parkerade så ställde jag mig på 3.7kW laddaren. Varför finns ens 22kW laddare på "långtids parkering".
Det som är väldigt fel var att 22kW uttagen är samma pris/kWh som 3.7kW uttagen. Har inte någon gjort ett väldigt dåligt arbete med prissättningen med detta?. För alla 22kW laddare var tagna medans 3.7kW laddarna hade flera lediga. Jag tror de flesta som laddar där är bort från bilen minst över natten. Så varför finns ens 22kW som ett alternativ?!
Tror dom började ta betalt i höstas , jag fick betala i slutet på november allafall
Reagerade också på dom där 22kW , jag var borta en vecka så 3.7kW var perfekt


