Tibber

Nu har jag haft Tibber sedan månadsskifte, och testar nu med Smartladdning och aktivera det för att se vad som händer.
Tyckte att jag inte fick till logiken riktigt. Jag har dessutom solceller och har val att jag ska ladda med dem men inte optimera för egenförbrukning utan kostnad.

En sak som jag reagerar på är när den stängde av laddningen på bilen när jag hade 8000 kW överproduktion för att sälja till elnätet när priset var 0 öre. För att sedan vilja köpa och ladda bilen natten till måndag en stund när det kostar 5 öre.

Försökte läsa på om smartladdning, väljer man kostnadsoptimering så tar den hänsyn till att jag får 60 öre i nätnytta av såld el. Det köper jag, men det verkar som att de inte räknar med att för varje köpt kWh så behöver man betala nätavgift, energiskatt på 54,88 öre per kWh och överföringen på 30,70 öre plus moms.
Räknar så här för inköpt el
38,37 ink moms överföring
54,88 öre i skatt
Summa 93,2 öre får jag betala om jag köper el till 0 öre per kWh

Jag tycker inte de räknar rätt när de lägger schema för smartladdning.
Väljer jag alternativet att optimera egenförbrukning så var det korta stunder den ville ladda för den räknade med att jag skulle ha överproduktione ett visst klockdslag. Typ baserat på någon väderprognos? Den verkar inte alls ta hänsyn till Tibber Pulse mojängen som håller koll på vad jag brukar just nu.

Vad säger ni om hur smartladdning en är uppbyggd, funkar den för er? Speciellt om ni kombinerar med solceller?
Så här var det just då den ville ladda på natten, men jag hade rejäl produktion och priset var 0 öre att köpa och sälja