Allt om att ladda elbil

Har jag missat något eller är detta helt hål i huvudet att lagstifta om? Vilka problem löses av detta?

Lagen är lite konstigt och jag har säkert missförstått den.
Bäst hade varit om de gjorde som i Norge att fastighetsägare/pakeringsplats ägare och liknande inte får säga nej om en person efterfrågar laddplats på sin parkeringsplats i flerfamilje hus.
Denna lag kommer bara innebära att det kommer byggas laddplatser vi parkeringar som få kommer använda för det är fördyrt.

1 gillning

Snabbladdar i Mantorp i snöstorm som ett djur.

2 gillningar

Åkte hem från Linköping inatt, inget kul att ligga på 70 kmh. Lastbilarna låg på 60 kmh, det säger ju lite om väglaget. Kör försiktigt.

Var började det att snöa? Uppehåll i Ölvsjö och jag funderar på att tvätta bilen..:grimacing:

Började redan i Norrköping. Hade förväntat mig att @RolexJocke monterat på plogen på dieseltraktorn och banat väg för oss stackars elbilsförare, men nä :thinking:

1 gillning

Man vill ju inte förorena miljön i onödan. :joy:

1 gillning

Jag besökte Tesla både i Mariestad och i Strängnäs idag, visst var det mer eller mindre fullbelagt på båda ställena men långt ifrån någon kö. Någon som varit med om detta?

Nu hoppas vi att du bajsade på gräsmattan också. :joy::joy:

2 gillningar

Eller att kissa :blush:

Det finns offentliga toaletter 100 meter från Teslas supercharger i Malung. Använde dem när vi åkte upp till Jämtland innan jul.

1 gillning

Igår så fick jag hjälp två norrmän att snabbladda i Filipstad. Trodde de skulle ha bra koll på sånt…. :smile:

Skulle kört från Porjus helavägen hem till Solna idag men det rullar så himla dåligt på E4 så ger upp i övik och tar en bonus natt på Scandic.

11kW laddar på MER för 4.62Kr/kWh och elpriset i elområde2 är just nu 25.99öre/kWh. Det är ett påslag på 18ggr pengarna.
Bensin och Diesel har ett fast påslag på 25öre/litern.

Snabb huvudräkning är att efter 20-25st 50kWh laddning så går en AC laddstolpe plus. Alltså installationskostnaden för stolpen är uppnåt. Just nu står 6st bilar och laddar här. Om de alla laddar 50kWh blir det 1386 in till MER. Vi rundar ner till 1000kr för vissa har kanske något sorts abbonemang. Men det är också pengar in till MER.
Elen för dessa bilar in till MER är alltså 78kr.

Jag har säkert räknat fel och glömt något. Men det är ändå väldigt fina marginaler för MER

NÄR ska dessa ockerpriser få ett slut? Detta är ta mig fan inte rimmligt!!!!

Då frågar jag, du som uppenbarligen har koll, vad är rimligt? Vad borde du betala för att ladda din elbil utanför ett hotell där MER inte har någon annan inkomstkälla förutom elen? Som jag tolkar dig så vill du inte betala ett öre mer än 51 öre...

Jag håller med om att känns surt att betala mer för AC-laddning än vad vissa konkurrenter tar för DC-laddning. Men även den som laddar hemma när elen kostar 26 öre/kWh för elen kommer betala betydligt mer i nätavgifter och skatter.

Jag tror inte att någon täljer guld på elbilsladdning när man summerat alla kostnader.

Mellan 2.50kr - 3kr tycker jag är rimmligt för publik AC laddning.

Jag tror faktiskt de täljer guld på elbilsladdning på AC. Min erfarenhet är att 40-50% av AC laddarna på de hotel jag varit på har varit tagna. Sedan vet jag självklart inte hur mycket varje bil laddar. Men är det 40-50% beläggning 5 dagar i veckan 48 veckor om året så blir det en ganska fin summa.

Snabb huvudräkning på det hotellet jag tänker på ger en årsinkommst på 571000kr. Inte inräknat effekt avgifter och sådant.
Det kostar INTE 571000kr att skruva upp 4st laddare som ger 8 uttag på en parkering. Så ROI är förmodligen väldig snabb på AC laddning.

Det kostar väl en del att dra fram matarledningen t e x. Sen vet jag inte hur länge en laddare håller eller är effektiv innan den behöver bytas. Hur är det med priset, är det samma dygnet runt eller följer det med elpriset? Sen är väl ocker ett starkt ord? Jag killgissar att pris & kartellnämnden eller liknade håller koll på vad de tar för laddningen och griper in om det skulle bli en ocker situation.

Tycker nog du ska starta upp din egen operatör, hur enkelt som helst att tjäna miljoner uppenbarligen

Håller med. Ett hotell lär ha tillräckligt med ström för 4-8 laddare.

5-6kr för AC laddning kommer jag aldrig stödja.

Med det sakt har jag blivit jävligt snål med hjälp av Tibber.