Allt om att ladda elbil

78.7 är vad som går in i batteriet, 85 är vad bilen matas med. Diffen går alltså till klimat/värma upp batteriet eller liknande.

1 gillning

Att det var så stora förluster mellan laddaren och batteriet kunde jag inte tänka mig.

Skulle vara kul att få fram en sådan siffra på min NIO bil.

Beror på vad bilen sysslar med förövrigt, är det max klimat på (pga kallt eller nåt) så drar det ca 7. Annars betydligt lägre (0,3-1,5).

1 gillning

Stannat till i Gävletrakten, som en katt bland hermeliner här, enda icke-teslan på parkeringen.
Långsam laddning idag.

Edit, precis som jag skrev detta rullade en bil iväg och nu laddas med 129 kW!

4 gillningar

Gamla godbitar där – Två 150 kw-stolparna delar på effekt.

1 gillning

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Problem med Defa Power laddbox

Sitter och kollar lite kring resan till Stöten via Norge.
Blir glad när man ser tjänster som recharge där man inte ens behöver deras app (I Sverige har de helt skrotat app).
Betala med kort eller andra appar (fortum, preem, easypark mm) :slight_smile:

1 gillning

Jag har laddat ner tesla-appen men jag fattar inte hur jag hittar vilka laddare som är tillgänliga för oss utan Tesla
Spike Lee What GIF by NETFLIX

De som visas på kartan när du går in under Charge your EV är de som är tillgängliga. Går även att se i Charge finder om en Teslaladdare är öppen för alla. Få idag som inte är det.

2 gillningar

Fler laddare i Sveg är alltid välkommet. :partying_face::partying_face:

3 gillningar

Blir spännande och se om man klarar sig utan laddning till fjällen, grannarna och även chefen som kör Tesla och har stugor i Björnrike dit vi ska säger att de inte behöver ladda upp dit :slight_smile:

Får se om man toppar lite i Hudik om det är lugnt där bara för att, har laddning på plats sen :slight_smile:

1 gillning

För de som har Tesla så är det lugnt med laddning i Sveg för superchargern som finns där är inte öppen för alla.

1 gillning

Tibber har gjort en massiv ombyggnad av appen/smartladdningen. Ser bra ut. Hoppas funktionaliteten blir som förr/innan jul.

2 gillningar

Kanske får testa igen framöver.
Just nu testladdar med kabeln som följde med bilen så jag vet att den funkar när vi kommer fram till fjällen :sweat_smile:

Smart..:+1:

1 gillning

Noterade nu på morgonen att för första gången är laddningen 80 % efter att jag satt gränsen på 80 %. Tidigare har jag alltid fått 79 % när jag ställt in den på 80 %..

Det där har jag också märkt, men jag laddar alltid till 90%, har hänt några gånger när man kommit in i bilen att batterinivån legat på 89%. Misstänker att den laddar upp till önskad nivå direkt man pluggar i kabeln, sen står bilen x-antal timmar med önskad laddnivå som bilen känt av och därav klippt laddningen. Sen är det väl någon liten grej som drar ytterst lite batteri som gör att det minskat en procent.

Hos mig har den inte ens nått 80 %. Jag har tänkt att det är ett avrundningsfel. Typ Tibber räknar allt över 79,5 som 80 medan Tesla räknar 80 från 80,0. Men bara en gissning.

Jag tänker att det kanske handlar om hysteres?

2 gillningar

Ni som kör långresor, vad siktar ni på att ha för % när ni är framme?