Allt om att ladda elbil

Beror lite på hur laddningsmöjligheterna ser ut. I somras körde jag Köpenhamn-Karlstad och kom hem med 6 % utan att det kändes jobbigt. Fanns gott om laddare på sluttampen samt på destinationen. Lättare att köra lite mer på ångorna också på sommaren.

Vintertid är försöker jag nog hålla mig över 20 %. Dels på grund av förbrukning, men också konsekvensen vid oplanerade stopp i trafiken och möjlighet att förvärma batteriet inför snabbladdning.

1 gillning

Beror på väder och destination. Är det lite dåligt väder(särskilt vinter) eller väldigt skakig destinationsladdning så 20 procent. Åker vi hem till huset och det inte varnas för busväder 8-10 %.

1 gillning

Beror helt och hållet på vilka laddningsmöjligheter som finns kring destinationen.

1 gillning

Var ska ni? :slight_smile:
Björnrike för oss :slight_smile:

1 gillning

Stöten bär det av till

1 gillning

Gott, då är jag helt fel ute. Siktar på att komma fram med 20-25%

Finns det laddning på plats så så nära 0% som möjligt , finns det inte laddning så tillräckligt med % för att kunna åka runt det man ska och komma tillbaka till en laddare

Du är inte rädd för en oväntad händelse som gör att du blir sittandes i en bilkö när slutdestinationen? Det är orsaken till att jag försöker anlända med ca 20 %.

Brukar försöka ha koll på nödlösningar om något sånt skulle hända , sen kan de såklart sluta med att det skulle ta mycket mer tid än den tiden jag tjänat på att köra fortare.
Råkar jag ut för dåligt väder så saktar jag bara in och då ökar marginalerna

Laddade precis publikt första gången. Recharge 400kw i Norge. Alla stolpar var lediga. 25 minuter 25%-> 90% med förvärmt batteri. 335 NOK :sunglasses:

7 gillningar

Hur lång tid tog det? Visst är det en härlig upplevelse trots allt? Om några år tänker man väl inte på det, men jag tycker det är kul att glida in och ladda nu när man är newbie..:sweat_smile:

1 gillning

Vi kom för en timme sedan. Eftersom vi kör med två småbarn blir det en timmes lunch/lek och sedan fikastopp och blöjbyte som tar 25-30 min.

Det som drog ut på tiden denna resa var att vi låg i 40 bakom en plogbil i mer än en timme

Andra laddningen på circleks 300kw som skulle ge 150 om två bilar stod där.
Den var lite seg i början men sedan drog den på. Laddade till 90% på dc bägge gångerna.
Kom fram med 35% batteri.

Så laddningen störde inget, stoppen med alla bestyr som kommer med småbarn tog längre tid än själva laddningen :sweat_smile:

4 gillningar

Hur har det gått för @richardtenggren? Eller ni kanske åker i morgon?

1 gillning

Han håller fortfarande på att valla takboxen för ett optimalt luftmotstånd. :joy::joy:

2 gillningar

Jo precis, men härifrån sägs man klara sig utan att ladda på vägen, grannarna och chefen har stuga på samma ställe och de åker ju väldigt ofta dit så får väl lita på dem då :sweat_smile::+1:
Men jag har ju som @RolexJocke säger takboxen på också, så kanske toppar lite i Hudik ändå😊

Vi har dock snöstorm här hemma nu :joy:
Snön driver nog mest men hade snö upp till steg 3 i trappan nyss :roll_eyes:

2 gillningar

Kom ihåg att sätta dit takboxen bakochfram för förbättrat luftmotstånd

1 gillning

Det finns ändå gränser :joy:

Har kört med boxen på sen jul typ :nerd_face:

3 gillningar

Du behöver ju inte åka någon stans, du har ju all snö man kan önska sig..:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

Bilden är dock från julhelgen, igår hade vi bara vägar, nu är det vitt igen, några timmar till iaf :joy:

1 gillning

Plastidippen håller bra ser de ut som !
Såg att de släppt lite på två små ställen på ena bakfälgen på min , men då har jag inte kollat noga