Allt om att ladda elbil

Bästa som finns att ladda ju – ta det lite lugnt, kolla på Disney+ eller Netflix. Varför inte lira lite spel?

Brukar kolla på något och det gör såklart att det känns som tiden går fortare men igår hjälpte de inte för jag var trött, hungrig och hade huvudvärk :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Sen att behöva göra två stopp på 30 mil , även om det var ca 15 min per stopp så är det störande när man normalt åker den sträckan utan mer än att stanna i en bussficka för att pissa

Känns ju gott att dieseln sjönk 4 kronor idag till 18:- litern. Man kanske skulle kosta på sig en full tank. :joy: :joy:

1 gillning

Tur man har färdmedlet 100% betalt av företaget. men nu kommer väl krav på att vi måste byta till diesel bilar för att hållaner kostnaderna.

1 gillning

Varför så många stopp? Jag tycker laddstoppet efter 3 timmars körning är höjdpunkten på resan, så skönt att få komma ur bilen stund.

Startade med ca 25% och kall bil, jag har ingen möjlighet till laddning där jag var.
Åkte ca 6 mil till circle k och förvärmde batteriet genom att navigera till en annan supercharger, kom fram med typ 4-5%.
Laddade upp till typ 47-48%, körde sen ca 15 mil med vind och temperaturer runt nollan, och kom fram med 0-1%.
Laddade upp till kanske 45-47% och sen körde 10 mil till och kom fram med 14% , laddade lite extra för jag behövde buffert när jag kom fram innan jag kunde parkera vid en laddare.

Jag hade kunnat gjort ett bättre jobb när jag åkte ner till kusten och planerat laddningen för hemresan men jag hade sällskap som skulle släppas av och färjetider att hålla

Ett stopp efter ca 3h är lagom ja , men det går ju egentligen bara att göra för första stoppet om du startar med 100% , för man kan ju inte stanna och ladda upp till 100% för då blir ju stoppet minst 1h

Edit: Som jag förstått det laddar en Tesla Y Long Range effektivast 5-45% och då får jag ut någonstans mellan ca 14-18 mil i motorvägsfart , så för ca 1h30min-50min körtid behövs 15 minuter aktiv laddning + tiden det tar att åka av för att ta sig till laddaren
Lite överdrivet med info , sitter och tänker högt... :stuck_out_tongue:

1 gillning

Intressanta reflektioner. Det är väl ingen tvekan om att det finns nackdelar med elbilar. Det är som jag så ofta brukar säga, det finns inga perfekta system.

Troligen hade jag valt att ladda mer på första stoppet du gjorde. Det är ju exakt så som du skriver att man måste lägga till tiden för att köra av vägen och fra till laddaren. Sedan ska man ut ur bilen och fibbla med laddaren. En laddning på 15 minuter är då i praktiken ofta 30 minuter. Alltså kan man lika gärna stå 30 minuter på första laddningen. Sedan ska man räkna in att laddningen kanske går lite "långsammare" om man står 30 minuter. Men de laddkurvor jag sett verkar Tesla Y mata på hyfsat till 60 %. Men säg att du tappar en del redan innan 60 % så skulle jag nog ändå valt längre stopp vid första. Men jag idkar ju torrsim nu och du var ute i vattnet..:sweat_smile:

Så är det ! Har man laddning både hemma och på destinationen så ser jag nog bara fördelar med elbilar, ska man åka 50+ mil så räcker det ju oftast med ett stop isåfall. Men har man inte det så måste man planera så mycket mer

Nu stannade jag på laddare som låg typ precis brevid E20
Circle K Floda är precis på avfarten
Tesla Mariestad tar några minuter men är ändå relativt nära
Sen att starta både Circle K och Tesla laddare tycker jag går snabbt, samma tid som att komma igång att tanka en bil typ

Hade jag laddat för att ta mig hela vägen hem och ha den lilla buffer jag behövde så hade jag nog behövt ladda till 90-95% och enligt laddkurvor jag kollat på så tar det ca 35-40 minuter extra i bara laddningstid, så i det här fallet sparade jag kanske nästan 20 minuter på det.
Sen hade jag behövt veta att vinden skulle påverka så mycket som den gjorde, nu hade jag inte kollat det och utan att veta hade jag förmodligen bara laddat till 80% och då hade det blivit tajt. Så förutom att vara mattegeni så behöver man också vara meterolog för att veta med säkerhet hur långt bilen tar sig :wink:

Det är ju ganska komplicerat att optimera restiden inklusive laddstopp, då det är så många parametrar. Bilens laddkurva, temperatur i batteriet, effekt på laddaren, extra körtid till laddaren osv.

Så här ser kurvan ut för EV6 under optimala förhållanden:

Jag brukar i regel satsa på få stopp för att slippa overhead-tiden med att köra till och från laddaren och momenten för att starta och avsluta laddning. De minuterna är tråkigare än att sitta i bilen i lugn och ro och vänta. I synnerhet så här års.

2 gillningar

Vilken kurva :heart_eyes:
Hur ofta når du dom farterna hela vägen upp till 50~% ? Tänker med alla laddare som delar på kraften om mer än 1 bil kopplar in i samma stolpe.
Jag har provat några gånger att endast stanna och ladda ca 15-20 minuter i Jung efter E20 där Tesla har en V2 laddare, men kommer någon annan och pluggar i och man får dela på farten så blir det stoppet 30+ minuter

Jag ska prova ny taktik nästa gång jag åker till västkusten och förhoppningsvis ska det göra så det blir två stopp t&r som är mellan 10-15 minuter styck

Här är kurvan för Y LR :expressionless:

1 gillning

Låter tröttsamt, laddning på destinationen är nästan ett måste för att långa resor ska gå smidigt.

1 gillning

Har lite dålig koll på det faktiskt. Står oftast inte och har koll på effekt och SoC. Hade varit kul om man kunde se historiska laddkurvor i bilen eller appen. Men laddar man med varmt batteri på en riktigt snabb laddare går det i alla fall undan, man hinner inte ens äta en glass. :sweat_smile:

Många supersnabbladdare, som t ex Circle K och Ionity och liknande delar inte effekten på samma sätt som Tesla, så där kan man få full fräs även när det är fullt.

Kollade historien i Circle K-appen och i somras laddade jag t ex 57,97 kWh på drygt 18 minuter, snitteffekt 187 kW.

3 gillningar

Låter riktigt nice !

Circle K 300kW laddare delar på effekten, så är det mer än du själva där får man max ut 150kW om jag minns rätt
Tesla V3 delar inte, men de andra V1&V2 gör det

1 gillning

Jag tycker mig ha sett andra laddkurvor där det är ganska platt mellan något(0, 5 eller 10 %) och 45 eller 60 %. Hittar inte nu, ska kolla mer lite senare.

1 gillning

Jag åkte tidigt i morse från Solna med 40% på batteriet.
Gjorde battery swap i värtan innan jag rullade söderut. Som innan nyår var det något fel med battery swap i mantorp så fick ladda med sladd, fan va segt det var. ca 40minuter av att sitta och glo.
Som xms67 säger så tappade jag 15-20min tur och retur på att svänga av e4:an och ladda. Kom nyss fram till hotellet i Ljungby med 3% kvar så måste ut och ladda på någonladdare som fungerar med okq8 för det är det jag måste använda när jag kör i tjänsten. Det finns flera laddare runt hotellet men ingen som tar okq8.

Kollega som körde diesel passat från sumpan kom fram en timma tidigare och slipper strulet med att leta tankställa. Och med prissänkningarna säkert billigare också.

Det finns mycket som kan bli bättre.

1 gillning

Sanning med modifikation – A, B, C & D delar men de kan låna effekt från övriga skåp. Men om alla laddare används eller om det är väldigt varmt ute så minskar effekten rejält.

Kämpa :heart:
Vilken NIO har du ? Har du haft den länge , tänkte om du vet om det är vanligt att batteribytet inte funkar ?

1 gillning

Ja framförallt måste ju alla gamla 100 kW-batterier bort då de laddar plågsamt långsamt.

Aha , the more you know ! Bra förklarat :+1:

Det är en ET7 jag har. Fick den i Aug 2023 så är ändå ganska färsk med elbil. Kör ca 100mil i veckan för jag bor i solna och jobbar i ljungby just nu. Kommer byt konsult uppdrag i vår till ett uppdrag i Oslo så blir ännu fler mil att köra. Jag tycker generelt det är ganska kul att köra bil och gillar friheten man får med det kontra tåg/flyg

Batteribyte har fungerat klockrent fram till innan nyår. Jag pratade lite snabbt med supporten för såg en annan bil kunde byta så det är något med min bil och stationen i mantorp. De kommer höra av sig i veckan och säkerligen blite det någon service grej.

1 gillning