Allt om att ladda elbil

Det som många missar, men som är så himla enkelt, det är att faktiskt ladda hem alla relevanta appar för resan, lägga in kortet, så att allt sådant är klart om du skulle tvingas köra till en sekundär laddare.

1 gillning

Exakt, håller just nu på att kolla upp något som heter Eviny som verkar ha ett par bra (reserv)platser för oss om det kniper.

Japp – Bilkraft-appen då.

1 gillning

Tesla i Malung är öppen för alla. Brukar ladda där varje gång när jag åker till Åre men jag har aldrig råkat ut för kö där. Även under påsken.

1 gillning

Aha , när jag kollade ChargeFinder så verkade den inte vara de

Märkligt, för mig så visas den som öppen i Chargefinder.

Det kommer inte att vara några köer. Jag körde Norge upp helgen innan påsk och ändå kön jag hade var när jag kom in i Sverige vid Teslas superharger i Storlien. Fick köa 5 minuter där.
Jag planerar att åka Norge hem till Göteborg på påskdagen i år för att slippa laddkaoset som var ner till Mora ifjol.

Priserna då var mycket lägre hos Tesla i Norge än i Sverige. En snabb check i Chargefinder ger att de är en ca krona billigare per kWh i år så inte så stor skillnad. Växlingskursen är ungefär 1:1.

I Norge så betalar en elbil max 75 % av avgiften men för att man ska få den rabatten som svensk så måste man ha en bombricka i bilen. Jag beställde min hos Skyttelpass. Kostar 200 NOk så frågan är om det är värt det för dig. Finns sidor där du kan räkna på avgiften om du orkar.

När vi ändå är inne på Norge så hittade jag en destinationsladdare där man får hoppas att det ska vara NOK och inte EUR. :sweat_smile:


Fann den när jag letade laddare i närheten där jag funderar på övernatta i påsk.

1 gillning

För mig visas den som öppen på Chargefinder.

Den är öppen.

Jag som läste fel igår (:beers:)

1 gillning

23 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Allt om att tanka bensin- och dieselbil

Den har vi aldrig varit med om förut :joy:
Jag tror att allt kommer flyta på bra, du kanske kommer fram en halvtimme efter fossilbilarna, men du har haft en trevligare bilresa och kommer fram mer utvilad pga tvingat stopp. Stanna och ladda, käka, drick kaffe och sträck på benen, in i bilen och njut av en tyst resa så kommer det gå hur bra som helst. Du kan ju alltid göra en ekonomisk jämförelse med de stackarna som får åka på dinosauriejuice hela vägen, då blir man genast på bättre humör :slight_smile:

Jag ser det som självklart att du kommer liveblogga om din laddupplevelse i norr @xms67 – kommer du använda någon särskilt plattform och har du några håltider för oss?

Angela Lansbury Popcorn GIF

6 gillningar

Jag har läst om en kille som heter Henrik Jönsson och han verkar det gå bra för. Tror han kör Youtube så stay tuned, lördag morgon bär det av..:joy::joy: Ja, inte för tidigt dock, det är för fegisarna..:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

Vem finansierar din bilresa!?

Han kör ju Tesla så det kan ju vara Musk. Man bör ställa sig frågande till var pengarna kommer ifrån…

Fina vyer här i söder!

1 gillning

Är det samma spel som leta efter jordartsmineraler? :rofl: :rofl:

Gratis är gott!

3 gillningar

Varför står det 78.7kW i skärmen och 85kW i förar displayen?