Problem med Defa Power laddbox

Lite frågor om Defa Power som strular.
Fick min box installerad för två veckor sedan och den har funkat bra. Aktiverade EcoMode i början men nu i helgen tänkte jag ändra från 6 till 8 timmar som jag vill att den laddar. Men får upp ett felmeddelande när jag försöker göra det. Kan inte ens avaktivera EcoMode utan får upp samma felmeddelande.
Har även startat om laddboxen men det hjälpte inte.
Någon annan som har samma problem?

Och när jag suttit här i helgen har jag även upptäckt att Defa lastbalanseraren inte är aktiv. Och så skall väl det inte vara. Försöker få den att hoppa igång men det lyckas jag inte med.
Kollade i men nätverksapp Unifi och både laddboxen och lastbalanseraren är uppkopplade med utmärkt täckning.

Sedan en annan fråga gällande behörighet. Jag har delat laddaren med min fru men hon ser inte allt i sin app. Kollar man så är jag "ägare" och hon "gäst".
Går det att ge henne full tillgång eller måste hon logga in med samma konto som jag.

Hoppas någon har lite insikter angående mina problem.
Får väl kontakta Defa Support om det inte löser sig.

Ingen aning, går det att resetta laddboxen/lastbalanseraren? Jag hade provat det. Sånt brukar göra susen.

Jag har startat om laddaren i appen bara.
Skall ringa Defa Support imorgon så får jag se vad dom säger.

Jag löste lastbalanseraren genom att starta om strömmen till den så nu hoppade den igång.
Nu är det bara EcoMode i appen som skall lösas.

Jag har också haft en hel del strul med lastbalanseraren men det tror jag beror på mitt Wi-Fi och dålig täckning på 5Ghz bandet då fasadmätarskpet är där den sitter är i metall och det dämpar signalen för mycket. Nu har jag skruvat upp en mesh-router på ett snyggt 3d-printat väggfäste närmare fasadmätarskåpet och det verkar har löst det bekymret.

Sedan styr jag laddningen med bilen och inte med laddboxen så jag har inte prövat PowerSmart /EcoMode på min DEFA.

Har du problem med Wi-Fi på DEFAn så bryt strömmen på säkringen så kommer du in inställning för det vill jag minnas.

Är inte helt säker på det, jag har också problem med min och börjar se ett mönster – min är inkopplad via ethernet så knappast dålig mottagning.

Jag har inga problem med Wifi. Har två AP nära både laddboxen och lastbalanseraren. Kollar jag i Unifi är uppkopplingen utmärkt.
Jag tror det är en bugg i mjukvaran som gör att det inte går att slå av EcoMode eller ändra inställningar i den.

Det kan säkert var så som du och @Esse skriver att det är mjukvaran i DEFA Balancer eller appen som är problemet. Min upplevelse första månaden med boxen var liknande och lastbalanseraren fick status "Av" bara en liten stund efter att jag startat om den och kontrollerat/konfigurerat om wifi.
Nu har den (knack knack) fungerat i en dryg vecka.
Kommer följa om ni kommer på vad som är fel eller om ni hittar en bättre lösning.

1 gillning

Kan fortfarande inte avaktivera EcoMode.:face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:
Grymt irriterande. Inatt skulle jag behöva ladda upp bilen inför långresa imorgon. Men eftersom prognosen ser ut så här för natten sitter jag nu vid en snabbladdare och väntar.:stuck_out_tongue_closed_eyes:

Försökte ringa Defa Support men dom kör ju typ öppettider som en bank så dom fick ett långt och surt mail istället.

Jag hänger nog inte med. Säger prognosen ett pris på strax under 1 kr? Och du snabbladdare för hur mycket? 4?

Det är inte priset som relavant här. Vi har inte timpris. Utan jag aktiverade EcoMode för den oftast laddar på natten vilket är bra i effektsynpunkt.
Bilden du ser är min laddare hemma som enligt prognos bara kommer ladda mellan 5-6. För klockan 9 åker jag. Och under en timme hinner ju inte bilen ladda upp så mycket.

Så jag fick åka till en snabbladdare efter jobbet idag och ladda upp inför resan imorgon.

Men lite om EcoMode. När man aktiverar det hämtar den data från Nordpool om vilka timmar på dygnet som är billigast. Man kan sedan välja hur många timmar per dygn man vill att den laddar. 6 timmar är standard men går att justera upp och ner.
Men problet jag har är troligtvis en bugg i mjukvaran som gör att jag inte kan avaktivera EcoMode. Så jag är fast i det.

Gbg har effekttariff på sitt elnät. Därav vill man få ner topparna

Effektavgiften gäller bara dig som är villaägare. Den består av medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn. Detta ger dig flexibilitet samtidigt som du fortsatt kommer kunna spara pengar genom att sprida ut din elanvändning över dygnets alla timmar.

1 gillning

Helt plötsligt från ingenstans gick det att avaktivera EcoMode och jag hade inte behövt åka och snabbladda igår. :sweat_smile:
Kan det vara så att någon på Defa läste mitt mail och tryckte på någon knapp. :joy::joy:

3 gillningar

Jag tror att fler och fler, även mindre elnät kommer att införa effekttariffer i sina nät.
Eftersom flera överliggande nät (regionnät) inför prismodeller med koppling till spotpriserna så kommer även en sådan aspekt komma med i prisbilden framöver.
Det bli en djungel för oss konsumenter att förstå, räkna ut och framförallt ha koll på elpriserna när inte bara elhandeln utan även nätleverantören har en rörlig tariff på överföring av el.

Kommer att införas överallt, senast 1 januari 2027.

Tackar för den länken, visste faktiskt inte om att det var en föreskrift från energimarkandsinspektionen. Jag trodde att detta var något som växte fram på grund av att elnäten i sverige inte är byggda för att klara av effekttoppar och att effektavgifterna var något om man inför under en tid fram tills man byggt ikapp nätet för att fungera med större effektvariationer (och även nya produktionsmönster (solceller etc)) och sedan skulle kunna ta bort igen.

Troligen är jag supertrött, men jag ser ingen indikation på laddning just 5-6. Men det är ju inte det viktiga. Jag fattar din poäng.

Det blir väl väldigt likt som att via Tibber ladda när det är billigt. Där ställer man in avresetiden och så laddas bilen på billiga timmar innan dess. Dock var det störningar i det systemet från jul och framåt. Men nu har det funkat igen i en vecka eller två.

Jahaaa – du kunde inte avaktivera det. Ja nu förstod vi nog bättre :slight_smile:

1 gillning

Fick svar från Defa Support idag.
Blev inte klokare. Självklart ligger grejerna på 2.4 och har alltid senaste versionen på appen. :sunglasses:

Fick också svar för ett par timmar sedan.

Jag har ett blandat nät, samma SSID på både 2,4 och 5 GHz. Vet inte hur jag smidigast låser en Mac-adress till 2,4 bandet i an ASUS-router? Hade varit lättare om man kunde gjort detta i Defas inställningar.

Verka kommit en uppdatering idag.

1 gillning