Volvo-modeller

Har vi haft en V80 tidigare? Minns bara V40, V50 & V70. (S60 & S80 fanns ju däremot) :thinking:

S80 yes :slight_smile:

1 gillning

Det var ju dock inte en kombi men förstår vad du menar :blush:

850!

Det är ju dock inte 80-serien. Det är 800 och ska det vara kombi-modellen så heter den 855.

3 gillningar

Gött att Volvo går tillbaka till rötterna med bakhjulsdrift :nerd_face:

De hette aldrig 855, det var bara i folkmun baserat på att de hette 245 och även kanske 745. Fast även 740-serien hette just 740 kombi tror jag.

8-serien då om det skall kännas tryggt för alla :slight_smile: Det handlar ju om att markera storlek på bil oavsett hur många nollor du har efteråt.

Kul med en Volvo-kombi men tycker Volvo fått lite hybris när det kommer till prissättningen av sina el-bilar…

2 gillningar

Försök inte. Volvo 850 kom i två modeller, 854 (sedan) och 855 (kombi). Men det har inte med elbilar att göra så jag släpper det här nu.

2 gillningar

Helt rätt och var även 855 som blev uppmärksammad som Touring bil av Rydell

3 gillningar

Fast det stod 850 och inget annat på bagageluckan. Vi hade ett gäng.

Även Wikipedia ger mig rätt.

" Volvo 850 fanns i sedan- och kombiversion och tillverkades i Torslanda, Gent samt i Halifax"

Samma angående Rydell

" Med kombiversionen av Volvo 850 tävlade Rickard Rydell i BTCC 1994. Till säsongen 1995 bytte dock Volvo från kombiversionen till sedanversionen av Volvo 850. Detta var på grund av att vingar blev tillåtna bak på bilarna, men fick inte gå över taklinjen, vilket i praktiken diskvalificerade kombimodeller, som då inte kunde ha någon vinge."

Lustigt nog kom 5:an tillbaka i och med 940 och 945. Även 740-kombin hette 745 ser jag på Wikipedia nu.

Också haft ett gäng, kolla dina registreringsbevis så ser du att jag har rätt.
Men jag knäböjer inför vår ledare och ger dig rätt.

1 gillning

Anledningen till att de kallades för 245 osv är att sista siffran anger hur många dörrar som bilen har in i kupén. På 200-serien så fanns 242, 244 och 245 osv.
Sedan kanske inte just 800 använde den nummerspecen officiellt

Sedan så är det märkligt om man lägger ner sin kombimodeller för att satsa på kombimodellerna. V i V60, V90 betyder att det just är kombis då V i V90 står för Versitility och S i S90 för sedan.
Kan vara att man tar bort bokstaven helt och kallar dem för 60, 90 osv och bara säljer dem som kombis.

2 gillningar

Absolut :slight_smile: Jag minns 850 så väl just för att man tog bort detta. Men det verkar som att man ändå använde det internt på tex registreringsbevisen så som @iDrewn säger. Och @iDrewn det handlar inte om att ha rätt, det handlar om att lära sig något nytt. Så vad jag upplever så har vi lärt oss följande.

Volvo namngav alla kombimodeller 5:a på slutet officiellt utom 850-serien - detta enligt Wikipedia. Men Volvo angav 855 på registreringsbevis enligt @iDrewn och kanske även på andra ställen. Söker man på 855 så används termen just för 850-kombi på de fleesta tällen.

Jag har också en minnesbild av att det faktiskt inte stod en 245:a på föräldrarnas 3-4 245:or utan 240. Dvs man tog bort det från bilens bagagelucka vääääldigt tidigt, Även om 245, 745, 945 alla är officiella beteckningar enligt Wikipedia.

Men viktigast av allt kan vi få @zop att separera denna intressanta tråd från elbilstråden?

2 gillningar

Min känsla från 240 serien är att det var lite slumpmässigt om man satte 240 eller 24x på bakluckan. Mina föräldrar hade två stycken 244. Den ena från slutet på 70-talet och på den stod det 244. (Ärvde den som första bil). Den andra de hade som var från mitten på 80-talet har jag för mig att det stod 244 på också men är inte helt säker.

Farsans 240 sedan från -86 hade texten “240” på bagageluckan (trots 4 dörrar).
Det var en härlig bil. Strulade nästan aldrig. :slightly_smiling_face:

Hur kom ni in i bilen om den hade 0 dörrar? :wink:

4:an i t e x 245 stod för antal cylindrar.

Audi har 4 nollor i grillen och en bakom ratten. :joy::joy:

Men inte 6:an i 360. (Volvo 360 var sedanmodellen av 340 som var en halvkombi “hatchback”) :wink: