Volvo-modeller

Samma med 760 har jag för mig :thinking:

760 hade en 6:a Både rak ochi v-form.

Edit: 760 Turbo hade en 4:a tydligen.

1 gillning

Inte helt konsekventa i vanlig ordning. :joy::joy:

1 gillning

Fanns det inte en 780 med? Har för mig att det var Bertone eller nåt sånt? :thinking:

Jajamen, Volvo 780 var coupémodellen. Ritad av italienska Bertone. Även den tidigare coupén 262C var ritad av Bertone.

En 780:

3 gillningar

Har en kund med en sådan, bytte nivåreglerningsdämpare bak på den för ett par år sedan, vill minnas det var typ 20k.

Det var ju lyxmodellen. Smakar det så kostar det. Även om 20 k är rätt saftigt.

Japp, tror de var unika för denna modell som även hade den beryktade Multilink bakvagnen. :joy::joy:

1 gillning

Gillar Amazonen för övrigt. Stilig bil.

Den tillverkas i Göteborg därav paraplyerna… :wink:

5 gillningar

Så var det ja! Kommer ihåg att mamma pratat om att hon gjorde kabelhärvor till den modellen :joy:

Hade en 780 för länge sedan. Saknar den bilen och drömmen vore att ha en i fint skick en dag :blush:

10 gillningar

Är väl liknande med 960/x90 som också har multilink och nivåreglering, minns att dessa dämpare var orimligt dyra för några år sedan iaf :blush:

1 gillning

Stämmer ingen höjdarbakvagn att jobba med. :joy:

Nej fy fasen. Hade en S90, minns att handbromsen var jätterolig på den :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tidiga 780 var det dock stela axeln på, jag hade en -87 och tror att multilinken kom -88 :blush:

Nu kommer @Zop bli sjukt intresserad av Amazon…:grin:

3 gillningar

Man blir lite nostalgisk när man pratar gamla Volvo-modeller. Lyckades ta mig igenom ett par stycken i början av mitt billiv. 744, 745, 764, 765, 780, 854, 855, 964, 965, S90, XC70, S80. :grinning_face_with_smiling_eyes:

I min ungdom var det 164 som gällde som man körde sönder och samman tyvärr, de skulle man haft idag.

3 gillningar

Jag har åkt Volvo hela min uppväxt. Är för ointresserad av bilar för att kunna nämna vad det var för modeller. Vet att min far hade en Amazon som första bil.

Edit: Kan ha varit kombimodellen av 740 på 80-talet och kombimodellen av 940 och V70 på 90-talet (kikade på bilder på Wikipedia).

Brorsan hade en fin 164 ett tag men kördes alldeles för lite så han sålde den.
164an är riktigt snygg tycker jag, där vågade Volvo ta ut svängarna lite. Nu har bror en fin 240 GLT istället

2 gillningar