Vilken Mac ska man ha som jobbdator?

Efter att aldrig har hört fläktarna på min Macbook Pro, förutom vid tung exportering i Premier Pro, så har jag börjat höra dem hela tiden när jag börjat spela Warthunder. Min tysta Mac goes hårtork.

1 gillning

Du kan ju få ner listen med alla appar på skärmen ner till baren med en tredjepartapp. Då frigörs skärmyta. Låter bra?

Jag har haft en Mac med touchbar. Aldrig mer!

Jag har aldrig haft nånn så jag vet inte…. Tacksam om du utvecklar vad nackdelarna är.

Först och främst blev jag medveten hur ofta jag höjde och sänkte volymen och ljusstyrkan på skärmen, tryckte på paus/play med enkla knapptryckningar före jag hade touchbar. Det satt i muskelminnet. Med touchbar måste man titta mer och sedan dra i en slider till vänster eller höger. Det är dessutom två eller tre klick i stället för ett. Har dessutom varit med om att touchbaren hängt sig så att det inte går att klicka alls.

Knappar är tillförlitliga.

3 gillningar

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: War Thunder

Efter att ha tänkt några varv till så blir en MacBook Air 10-kärnig, 16Gb och 512Gb SSD ett bra val. Väldigt lätt dator med mycket kraft.

Ska man välja en dubbel laddare på 35W eller en 67W snabbladdare?

67w alla dagar i veckan säger jag!

1 gillning

Ska du köpa privat eller köper arbetsgivaren? Apple kör ju Black Friday snart.

Privat. Yes, får 1620kr i presentkort på Air.
Två veckors lev tid nu… ett evigt väntade känns det som.

2 gillningar

Jag trodde att man kunde göra som med en windows dator, en usb-c till docka där fler skärmar är kopplade för en M1 pro.
Men man måste ha en kabel för respektive skärm in i datorn för att ha stöd för fler skärmar.

M2 kan inte ha flera skärmar oavsett hur många kablar du kopplar in. (Däremot finns det speciella adaptrar som fungerar som egna virtuella grafikkort som löser det. Men det blir ingen tung grafik där)

Redigerade mitt inlägg för att göra det tydligare. Trodde att en usb-c sladd via docka skulle funka för M1 pro. (kanske är våra dell-dockor som är dåliga)

M1 Pro stödjer flera skärmar så där går det bra med en USB-C-docka :slight_smile:

För att förtydliga

M1 stödjer ej flera externa skärmar
M2 stödjer ej flera externa skärmar
M1 Pro stödjer flera externa skärmar
M1 Max stödjer flera externa skärmar

Vad är det för skärmar och vilken docka använder du?

2 gillningar

Får kolla på torsdag när jag är inne på kontoret.
Det är någon dell-docka och med dellskärmar inkopplade i. USB-c från dockan till dator.
Datorn hanterar de båda skärmarna som en skärm, dvs samma saker visas på de två.
Så betedde sig min förra MacBook Air med.

Ja det väljer du själv hur du vill göra. Spegla eller utöka.

Om man ska ha en extern mus till MacBooken, är det Magic Mouse för 1200 spänn som gäller eller finns det nån mer bätte/billigare?

Jag kan rekommendera den här

2 gillningar

Jag köpte en begagnad för 400kr.
Gillar den platta formen. Hade problem med musarm när jag körde logitech men efter byte till Magic Mouse är det inget problem :slight_smile:

1 gillning

MacOS stödjer inte MST (Multi-stream transport) vilket de flesta usb-c hubbar använder för att stödja två skärmar. Din Dell-hubb är nog en sådan då den är gjord för en Windowsmaskin.

1 gillning