Vilken Mac ska man ha som jobbdator?

Hallå.
Börjar blir dags att byta jobbdator för mig och självklart blir det en Mac igen.
Har 23k ex.moms som tak.
Ska man satsa på en MacBook Air M2, MacBook Pro M2 eller en MacBook Pro 14"?

Har idag en MacBook Air retina 2019.

Jag är som nämnt tidigare ingen utvecklare, snarare powerpoint-konsult så har inga sjuka krav på prestanda.
(vill bara slippa att fläkten går bananas på teams-möten :stuck_out_tongue: )

Prisskillnaden om de ska ha liknande specifikationer är ju så liten att det inte finns någon vits att välja något annat än Pro 14", så vida du inte har väldigt specifika skäl att du t ex måste ha touch bar eller att 14"-aren är för stor.

1 gillning

Jag ska försöka byta min jobb-PC mot Mac snart. Kollade också på nya MacBook Air men såg att den bara har stöd för 1 extra skärm, vilket var märkligt tycker jag, varenda standard-PC kan ju driva 2 vanliga kontors-skärmar. Så då måste man upp på en Pro och budgeten brukar ju tyvärr vara begränsad när man ska köpa nytt.

Men om jag inte behöver prestandan, då är exempelvis en air lättare (samtidigt väger inte 14" fläsk direkt)

Om man ska satsa på 14" så kanske man ska vänta lite då det bör komma en med M2?

Behöver du inte prestandan på M1 Pro behöver du nog inte vänta på M2 Pro. :wink: Risk att den uppdaterade modellen blir mycket dyrare i takt med inflation och svagare krona.

Bättre och större skärm och högre prestanda, är det värt 400 g i extra i väskan eller inte? :slight_smile:

1 gillning

Var i samma sits, tog först en Air M2 enbart för utseendet. Sedan återfick jag mitt förnuft – MacBook Pro 14 har ju allt en vill ha, 120 Hz-skärm, bra storlek, kortläsare, HDMI-utgång, snabbare processor – finns ju dessutom en topspecad med superrabatt just nu.

2 gillningar

MacBook Air M1 klarar bara en extern skärm vilket har gjort att vi har valt bort den på firman. Vet inte om det är åtgärdat på M2 versionen men värt att hålla koll på så du inte går bet på en sådan grej.

Själva väljer jag alltid MBP i alla lägen, liten skillnad i storlek och vikt men mer anslutningar osv osv

1 gillning

Det är samma med M2, bara en extern skärm.

Tack för inspel.
Jag kör enbart en extern skärm (32") så har inget behov av kunna koppla in fler skärmar.

Men känns som att det lutar mot en 14" då

Jag skulle säga att skärmen avgör frågan. Jag tycker det är stor skillnad på 14" och de "gamla 13,3". Man tror kanske inte att det gör så mycket, men det tycker jag. Inbillning eller ej... Dessutom är den tyst. Fläktarna skräms igång, men än så länge har jag inte hör dem.

1 gillning

Som ”powerpoint-konsult” har du kanske nytta av inbyggd hdmi så inte presentationen faller på bortglömd dongel? Alltså 14” pro. Passa på med M1 innan M2 justeras mot svag krona. De kanske även kommer säljas ut billigare under hösten via andra handlare än Apple.

1 gillning

Läste för många år sen rådet kring dator ”köp det dyraste du har råd med”…

Min tråd om 8 vs. 16GB är en aning samma sak.

1 gillning

Kul att en del pratar om att apple är dyrare än PC när man kollar denna som vi har genom jobbet, då är en pro 14" billigare
Dell 7340

Först i januari jag får beställa ny dator :frowning:

1 gillning

Min HP Elitebook på jobbet var mycket dyrare än min privata MacBook med M1, utan att för den skulle vara bättre på något.

Du får vara glad att det går att köra Mac på jobbet. :slight_smile:

1 gillning

Har precis beställt en MacBook Pro 14" M1Pro. Äntligen tillbaka till Mac även på jobbet.
Min HP Elitebook Dragonfly skulle ju vara så bra och inte sjutton var den billig när vi köpte den för 2 år sedan. Men jag har aldrig varit nöjd med den. Visst är den tunn och smidig och vissa saker jag stör mig på är nog egentligen ett Windows-problem mer än HP. Men nu när jag får ut max 2,5 timme batteri på skräpet så fick jag igenom en ny maskin. Kommer behöva dras med en hel del program via Parallells men det är det värt...

5 gillningar

Bra val, kör en del via Parallels och funkar smidigt

Jag kan meddela att när man kör Windows i Parallels på en M1 så kör man ett ARM-Windows, det hade jag inte riktigt tänkt på. Win11 har en x64 emulering inbyggt men inte för allt. T.ex. MS SQL som jag måste ha installerat lokalt, detta fungerar inte att installera. Så nu blir det nog att bita i det sura äpplet och byta till en annan PC i alla fall.... :unamused:

Du kan inte köra MSSQL i en Docker container på din mac?

Jag hittade också den artikeln men förstod inte riktigt hur det funkar, men måste nog kolla lite närmare på det. Enligt våra utvecklare så är Azure SQL Edge inte riktigt samma sak men det skulle kunna fungera för oss.

Yes, det funkade. Kände mig lite förvirrad av att installera SQL på Mac OS när det är mitt Windows-program som behöver det, men det lirar strålande. Tack för tipset.

Så nu har jag officiellt bytt min jobb-PC mot en grym Mac!

3 gillningar