Vilken kaffebryggare ska man ha?

Här hemma finns det två alternativ.
Moccamaster med Skånerost.
Classic Gaggia med kaffekvarn från dualit. Bönorna kommer oftast från den lokala butiken Love Coffee.

Den senare används ytterst sällan. Ibland när jag har tid, ork och redan druckit en ”vanlig” kopp kaffe kan jag sätta igång och göra en ”finkopp” kaffe. Så prismässigt hade jag tjänat på att hänga på Love Coffees egna kafé och dricka finkaffe där.

För mig är det två helt olika drycker. Det ena är bränsle och det andra är smörjmedel.

2 gillningar

Ja det är risken när det blir för tidskrävande med flera moment, att det nästan aldrig blir det där finkaffet. Ständig tidsbrist i vardagen gör att man oftast använder det snabbaste alternativet.

Det som tilltalar mig med Severins bryggare ovan är att både malningen och bryggningen är automatiserad. Kanske finns flera märken modeller som klarar det? Har ju funnits på kontorskaffemaskiner i många år med varierande smak på kaffet

1 gillning

Dyr rackare det där men första gången på väldigt länge som jag blir sugen på en kaffebryggare.

1 gillning

Skaffade en DeLonghi helautomatisk espresso maskin 2022, och har varit väldigt nöjd med denna maskin. Har enbart haft några små irritationer med den, t e x finner jag vattentanken för liten, ungefär 150cl stor, samt att malen ibland måste öppnas upp (via att man ökar malningsstorleken med en ratt) när bönorna är lite oljigare - t ex när veckans böna är Johan Nyströms La Bomba. Om man kör med en torrare böna, t ex Onda d´Oro/Mauro's 50/50 blandning så blir det aldrig stopp. Mjölkbehållaren känns som den är lite jobbig att få riktigt riktigt ren också, men det går. Förutom dessa problem så är det en riktigt trevlig maskin, som gör riktigt gott kaffe, så länge man gör rent den regelbundet så klart. Maskinen jag har är DeLonghis "ECAM370.95.S".

Tror jag köpte även denne från Bagaren och Kocken i Göteborg.

1. Espressomaskin » Testvinnare till låga priser (+150 erbjudanden)
  2. ECAM370.95.S espressomaskin från DeLonghi » Fri frakt
  3. https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/johan-nystrom/johan-nystrom-espresso-la-bomba-500g.php
  4. Beställ Premium (f.d.Onda d´Oro) 1 Kg från Caffè Mauro

Kan inte tänka mig annat än att rekommendera den dock, har verkligen varit en helt smärtfri och smakrik historia som jag är mycket nöjd med!