Vilken kaffebryggare ska man ha?

Här hemma finns det två alternativ.
Moccamaster med Skånerost.
Classic Gaggia med kaffekvarn från dualit. Bönorna kommer oftast från den lokala butiken Love Coffee.

Den senare används ytterst sällan. Ibland när jag har tid, ork och redan druckit en ”vanlig” kopp kaffe kan jag sätta igång och göra en ”finkopp” kaffe. Så prismässigt hade jag tjänat på att hänga på Love Coffees egna kafé och dricka finkaffe där.

För mig är det två helt olika drycker. Det ena är bränsle och det andra är smörjmedel.

2 gillningar

Ja det är risken när det blir för tidskrävande med flera moment, att det nästan aldrig blir det där finkaffet. Ständig tidsbrist i vardagen gör att man oftast använder det snabbaste alternativet.

Det som tilltalar mig med Severins bryggare ovan är att både malningen och bryggningen är automatiserad. Kanske finns flera märken modeller som klarar det? Har ju funnits på kontorskaffemaskiner i många år med varierande smak på kaffet

1 gillning

Dyr rackare det där men första gången på väldigt länge som jag blir sugen på en kaffebryggare.

1 gillning

Skaffade en DeLonghi helautomatisk espresso maskin 2022, och har varit väldigt nöjd med denna maskin. Har enbart haft några små irritationer med den, t e x finner jag vattentanken för liten, ungefär 150cl stor, samt att malen ibland måste öppnas upp (via att man ökar malningsstorleken med en ratt) när bönorna är lite oljigare - t ex när veckans böna är Johan Nyströms La Bomba. Om man kör med en torrare böna, t ex Onda d´Oro/Mauro's 50/50 blandning så blir det aldrig stopp. Mjölkbehållaren känns som den är lite jobbig att få riktigt riktigt ren också, men det går. Förutom dessa problem så är det en riktigt trevlig maskin, som gör riktigt gott kaffe, så länge man gör rent den regelbundet så klart. Maskinen jag har är DeLonghis "ECAM370.95.S".

Tror jag köpte även denne från Bagaren och Kocken i Göteborg.

  1. Espressomaskin » Testvinnare till låga priser (+150 erbjudanden)
  2. ECAM370.95.S espressomaskin från DeLonghi » Fri frakt
  3. https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/johan-nystrom/johan-nystrom-espresso-la-bomba-500g.php
  4. Beställ Premium (f.d.Onda d´Oro) 1 Kg från Caffè Mauro

Kan inte tänka mig annat än att rekommendera den dock, har verkligen varit en helt smärtfri och smakrik historia som jag är mycket nöjd med!

Själva kaffet är ju dyrt också. Man får pricka in ev, kampanjer.
Dollarstore hade dock billigt kaffe 777 Orginal för 35 kronor. Från Litauen tror jag om man läser texten.
Men jag köpte bara ett paket för att testa. Är det gott kan man köpa mer. Om inte har man inte förlorat så mycket.

Lovvärt initiativ, men det är ju otroligt sällan det döljer sig ett fynd bakom ett billigt pris.

Det här var det man fick när man jobbade statligt. Efter det kan man inte vara kräsen. Kung Kaffe mellanrost maskinbrygg 1kg - Kaffe | Martin & Servera

Dollar store har ju bara fynd, eller hur @Marcus_Attefors? :joy::joy:

Tycks ju vara ett kungligt kaffe :sweat_smile:

Vi hade några hantverkare som renoverade en avdelning på den anstalten jag jobbade. De fick en påse av detta. Efter ett par dagar frågade vi om de behövde mer kaffe men fick då svaret att nej tack, de hade aldrig fått så ont i magen efter kaffe som efter detta. Vi lyckades få med anstaltsledningen så vi fick zeogas efter mycket om och men.

4 gillningar

Ja jag har inte öppnat paketet ännu så svårt att ha en åsikt innan jag har testat. Det enda kaffet som var så dåligt så jag fick slänga det var Coop Xtra.:

Då har jag testat 777 Original. Inte det bästa kaffet jag har testat men inte det sämsta heller.
Slapp slänga det i vart fall.
Ok och drickbart så att säga.
Min favorit annars är nog Arvid Nordqvist, de har en del olika sorter.

1 gillning

För vanliga standardbryggare tycker jag Braun ligger i toppen. Min far har denna:
Braun PurEase kaffemaskin KF3100WH - Elgiganten

Inte så hög så inget problem att ha under ett köksskåp. Stor öppning där man häller in vattnet också. Gångjärn på luckan så den är bara att vicka upp.

Moccamaster är väl lite av standardvalet inom premium kaffebryggare.
Melitta har nu kommit med en ny modell som har 10 års garanti. Samma som Moccamaster:
Melitta One® kaffebryggare, rostfritt stål | Melitta® Online Shop

En finess är att man kan förlänga tiden för varmhållningen upp till 60 minuter.
Det vanliga 30-40 minuter kan kännas för kort ibland.

Kan hålla med om att Moccamaster är något av standardvalet eller åtminstone referensverket när det kommer till premium kaffebryggare. Har en själv och den fungera toppen.
Har även en kaffekvarn från Wilfa som maler på och som jag också är väldigt nöjd med.
Har tittat på Melitta kaffebryggare och jag tvivlar inte på att dessa är bra men jag tycker inte de är snygga att ha framme i ett kök. De känns kantiga och onödigt industriella för mig smak.

Har som sagt en Wilfa kaffekvarn som jag är nöjd med och har kikat på men aldrig testa deras kaffebryggare. Prismässigt så matchar Wilfa Classic i stort sett Melitta One och vill man upp i Moccamasters priser så kan man titta på Wilfa Performance vilken jag tycker är snygg och jag gillar funktionen att man kan ta bort vattenbehållaren när man ska fylla på den.

Någon här som faktiskt testat Wilfa kaffebryggare och kan uttala sig om det är lika bra som Moccamaster?

Jag har en vattenkokare av märket Wilfa. Vet dock ej hur deras kaffebryggare är.
Finns ett danskt märke också som gör en slags Moccamaster kopia:

Lite snyggare design än Melittas kantiga modell.

Hemma blir det moccamaster

På kontoret blir det oftast lite lyxigare Pour-over med lite lyxigare färskmalda bönor av olika sorter, vi har lite av en kaffeklubb;)

3 gillningar

Ändå kul att det fått ett namn som pour over och blivit trendigt.
När det är manuell bryggning :sweat_smile:

4 gillningar

Eller hur :joy:

1 gillning