Vilken kaffebryggare ska man ha?

Tack för input!

Jag är van kaffedrickare men har ännu inte tagit steget till att mala bönorna själv vilket väl anses nästa nivå :smiley:

Vad menas med ”förskhete av bönorna”? Felskrivning?

1 gillning

Hur färska bönorna är. Försöka skaffa bönor som är ny rostade. gå inte över 2 månader skulle jag säga

1 gillning

Aha färskheten, sorry! :smile:

Bra tips :beans:

1 gillning

Vad gäller styrkan kan du säkert hitta några bönor du blir nöjd med. Försöker man ha mer bönor eller mindre vatten kan det bli lite för beskt. Gillar du väldigt starkt kaffe kan du testa att köpa "espressobönor". Normalt är det bara rostningsgraden som skiljer. Annars försök hitta mörkrostade bönor. Som referensböna kan man ta Zoegas Mollbergs blandning. Utfrån den kommer du veta om du vill ha mer smak eller annan smak. Fördelarna med Zoega är att den smakar i princip samma pakter för paket, år efter år samt att de håller hög kvalitet och inte är allt för dyra.

3 gillningar

Låter lovande!

Går det att hitta färska bönor (max två månader ala lex @Stefan_Sandstrom :blush:) i vanliga matvarubutiken eller behöver man uppsöka kaffe- och thébutiken?

du kan nog hitta i vanliga affärer. står väl bäst före... och de häller väl ett år skulle jag gissa. så bara räkna bakåt.

2 gillningar

Nätet är bäst. Tycker jag. Kolla baristashopen.se eller kafferosterietkoppar.se

3 gillningar

Skulle vilja ta hem en såndär bryggare och testa hur det smakar. Men så långt sträcker sig väl inte distansköplagen tyvärr…

Är inte jättesugen på att mixtra med separat kvarn, våg och termometer

1 gillning

Kan varmt rekommendera dom här bönorna, kanonpris och riktigt bra. Kom ihåg att kolla datum på påsen bara.
Willys hade ett annat märke förut som fick lysande recensioner, har tyvärr glömt bort namnet på dom..

Edit: Jag tror att dom dyker upp när ni klickar på länken.

2 gillningar

Vem fan orkar mecka på det viset för en kopp kaffe? Jävla snobbfasoner. :joy::joy::joy:

1 gillning

Jag tror vi får konfiskera den där vattenkokaren du köpte, du får nöja dig med kranvatten :joy::joy:

2 gillningar

Jag har flera vattenkokare, vill ju kunna göra en snabb kopp i varje rum. :joy::joy:

1 gillning

Har hört fler som lovprisar garants bönor :+1:

1 gillning

Bra budgettips i dessa tider! :pray:t3:

Nä snobbfasoner vet jag inte, tycker det är härligt med nörderi i alla former och vill man nörda ner sig i kaffekonsten är väl det bara mysigt :hugs: Inte mitt nörderi dock även om jag är ganska långt från varmt kranvatten och instant :joy:

1 gillning

köpte en melita kaffebryggare på mediamarket för 249kr fungerar bra och inte dyr

1 gillning

Jag kör något liknande idag men är sugen på att levla upp till hela kaffebönor :blush:

1 gillning

Du får inte ta saker och ting allt för personligt, här nördar vi ner oss i olika saker och stadier. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Nä då det gjorde jag inte :kissing_heart:

1 gillning

Moccamaster är mycket märke för för mycket pengar. Kör på Sage/Belleville, i synnerligen modell SDC450. Just SDC450 kom väl rekommenderad utav diverse riktiga kaffe tekniska nördar (t ex James Hoffmann, om det nu är en bra eller dålig källa lämnar jag däran) och jag kan personligen varmt rekommendera denne. Förslag på inköpslokal: Kaffemaskin SDC450 från Sage »

2 gillningar