Vilken kaffebryggare ska man ha?

Pour-over i pull-over....

Den beskrivningen var man ju tvungen att mata in i en prompt :grinning:


5 gillningar

Ni som har ett intresse för kaffe och väljer bryggare. Jag är seriöst nyfiken på varför ni brygger istället för press?
Jag tycker att presskaffe är betydligt godare än brygg, inbillar mig att pappersfiltret tar mycket av smaken som sitter i de aromatiska oljorna.

1 gillning

Gammal vana och en form av enkelhet. Det senare vet jag inte om det är på riktigt utan också en gammal vana. Möjligen kan man väl tillägga att jag inbillar mig att det är bra att variera sig.

För egen del är det nog en vana jag gillar bryggkaffe. Dessutom har jag svårt att sova av kok, perkulator eller presskaffe om man dricker på eftermiddagen, kvällen.. Är nog beroende av oljorna som nämns.

Vi har den här

https://www.chemexcoffeemaker.com/ten-cup-classic-series-coffeemaker.html

Tar lite tid för kaffet att ringa igenom, tätare filter som gör kaffet "lättare" och inte lika oljigt. (Som vad jag förstått inte är så jättebra att få i sig) Finns även en bryggare till. Men då hamnar man norr om 4t, om jag inte såg fel.

Jag brygger när det är 4 koppar eller mer men är det bara jag själv som ska ha kaffe så kan jag unna mig press. Har dock bara en liten press för 2-3 koppar.

Det där är ganska exakt samma som min rutin. Sedan tar jag mig en Aeropress eller en Nespresso ibland. Aeropress är väldigt bra tycker jag.

Hade helt glömt bort denna. Köpte den på returmarknaden i Umeå för en ca 10 år sedan. Tror jag gav 75kr. Den var nog inte använt många gånger, om ens någon. Men hittade då ingen stans att beställa kapslarna, så den ställdes i källaren. Vid en snabb googling verkar det gå att beställa nu.

1 gillning

Älskar Aeropress. Gör i princip allt mitt kaffe med en sån.

1 gillning

Gott och enkelt. :ok_hand:

2 gillningar

Sugen att köpa en aeropress nu :sweat_smile: verkar riktigt smidigt

1 gillning

Du lär inte ångra dig. En av de få riktigt bra prylarna som ändå håller ett vettigt pris.

1 gillning

Behöver jag något mer?

1 gillning

I beg to differ. Den åkte ut illa kvickt :sweat_smile:

Nää, det tror jag inte. Visst är det vita filter? Köper man bruna bör de läggas i blöt innan.

1 gillning

Oj, varför då? Jag tycker det blir otroligt gott kaffe och man kan göra en liten espresso, en kopp och flera koppar. Flera koppar är dock lite knepigt och det tappar i kvalitet. I alla fall när jag testat.

Det var länge sedan men som jag minns det så tyckte jag inte att smaken var något märkvärdigt. Tyckte också att det blev för små koppar.

Smaken är ju som baken, delad. Så det är ju svårt att debattera..:sweat_smile:. Koppens storlek kan du styra ganska enkelt med lite mer kaffe och mer vatten.

Jag har några gånger gjort många koppar, men då gör man stark espresso som man sedan späder ut med varit vatten(Americano) men not my cup of Tea...:laughing:

Tacka vet jag pulverkaffe, kräver bara en vattenkokare. :joy:

5 gillningar