Vilken kaffebryggare ska man ha?

Har också den och vi är nöjda för våra behov.
Dock tror jag @Erik ät ute efter en mindre och billigare modell.

1 gillning

Jag hade en sådan tidigare i många år. Den jag länkade till är lite mindre i storlek och har en annan motor. Motorn ger lite tystare gång och har ett lägre varvtal vilket leder till mindre värmeutveckling i kaffet när du mal vilket ska göra att smaken blir bättre. Den som kommer märka den skillnaden på kaffet räcker upp handen nu..:sunglasses:

1 gillning

Vill man ha ännu billiggare får man sikta på de med knivar och de fungerar också. Malning ska ju ge lite bättre resultat dock. Den här tror jag är bra. En granne har den och han är nöjd.

Den här är annars lite känd i kaffekretsar:

En fråga till dig som verkar ha ”rutin” på att mala kaffe😉

Anledningen till att jag funderar på en kvarn är att jag är så trött på att öppna ett paket bryggmalet, brygga en god kopp för att 3 dagar senare konstatera att kaffet inte är lika gott. Tror du man kommer ifrån detta problem om man köper hela bönor och maler det man behöver inför varje bryggning ?

Jag tycker bönor håller smaken bättre än bryggmalt kaffe. Det är dessutom även godare med nymalda bönor än med bryggmalt kaffe, även om det färdigmalda kaffet är färskt.

Sedan finns det ett knep som gör att bryggmalt kaffe håller smaken lite bättre och det är att förvara det öppnade kaffepaketet i kylen. Kanske ska testa det först?

1 gillning

Har en sådan här Melitta:
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/kaffemaskiner-te/kaffebryggare/melitta-excellent-50-deluxekaffebryggare-21841-svart/MEL21841

Certifierad och brygger gott kaffe, inte överdrivet dyr heller.

Vad innebär en ”certifierad” kaffebryggare?

https://www.ecbc.no/f-a-q-page-1/

Antar att det är detta som åsyftas. Går bland annat ut på att bryggaren är hyfsat snabb och håller sig inom rätt temperaturspann.

Brukar sitta en liten guldfärgad oval etikett på testade bryggare.

1 gillning

Jag kommer gråta den dagen min nuvarande går sönder som inte har autoavstägning.

Ja det sitter en liten dekal på den.

Hej alla kaffeälskande bubblare och hobbybaristas :coffee::smiley: Vad tror ni om Severins helautomatiska bryggare med kvarn? Enkelheten tilltalar mig väldigt mycket. Eller tror ni att det smakar automatkaffe?

1 gillning

Det ärliga avser är att jag inte vet. Men jag tror du får ett bra kaffe då det viktigaste är att få nymalda bönor. Där finns den största vinsten att göra. Det som skulle kunna skicka ned den här bryggren i källaren är om de slarvat med vattentemperaturen.

Allt detta baserat på att man vill ha enkelheten den erbjuder. Annars finns det väl bättre möjligheter via separat kvarn och bryggare, men det är ju en helt annan fråga.

1 gillning

Om det är ditt första steg in i kaffedjungeln så tror jag säkert den är bra.
Det viktiga som @xms67 säger är nymalet kaffe och nästa steg är förskhete av bönorna.

2 gillningar

Man köper en vattenkokare, Gevalia instant och viola lika gott varje gång. :joy::joy::joy:

7 gillningar

Man får ändå vara glad för att du inte tar varmvattnet ur kranen..:sunglasses::sweat_smile:

Det är ju nästa steg i elsparartider. :joy::joy::joy:

2 gillningar

För dig som bor i lägenhet ja med fjärrvärme, inte för vissa av oss som har elpanna, får ta ljummet regnvatten när det är högsommar. :rofl:

1 gillning

Kan du inte sätta tappkran på Polestaren och ta lite förvärmningsvatten? :joy::joy:

1 gillning

Där sa du nåt, har ju värmepump i den. :rofl:

1 gillning

Tack för input!

Ja det är framförallt enkelheten och automatiseringen som tilltalar mig, skönt att det inte blir en massa moment så fort man ska göra kaffe.

Nackdelen med denna verkar vara att man inte kan göra hur starkt kaffe man vill utan är utlämnad till bryggarens inställningar för starkt kaffe (vilket kanske inte räcker till, jag gillar starkt kaffe)

Moderna ”konstorskaffemaskiner” maler ju numera bönor men jag tycker ofta det blir för svagt kaffe trots att man väljer det starkaste alternativet.

Sedan spelar väl sorten på bönorna en stor roll också…