Vilken kaffebryggare ska man ha?

Jag har kört med AeroPress i flera år. Min sambo dricker inte kaffe så gör endast kaffe åt mig själv och då är den perfekt.
Blir som du upptäckt väldigt gott kaffe i den.

1 gillning

Underbar pryl. Väldigt gott kaffe och extremt enkel att hantera och rengöra. Igår drack jag så mycket kaffe att jag hade svårt att somna. Idag har jag druckit så mycket att jag är lite orolig i magen…:star_struck::grin:

Jag är också en som gärna dricker en kopp då och då och då bara jag. Perfekt med denna.

när jag jobbar har jag alltid svart kaffe i muggen. på en 14 timmars vill jag nog inte ens tänka på hur mycket man dricker

1 gillning

Finns det någon annan här på tv som har en sage eller rocket eller liknade prosumer grejer?

Jag dricker mycket kaffe fram till lunch på arbetsdagar, sedan kanske två koppar under em. Men nu är det nog 4 koppar efter lunch…:smiley:

1 gillning

Tyvärr inte, spanat lite på Jura dock. Hur står sig Jura mot Sage?
Två tidigare jobb har haft Jura och det har varit nice.

jura är ju automatiska. klart bättre av de automatiska.

Sage är manuella. alltså mala, tampa, extract manuellt.

1 gillning

Då lärde jag mig något nytt. :heart_eyes:

1 gillning

Måste vara att Skånerost med mjölk ger den bästa upplevelsen!

När jag maler vissa bönor så blir pulvret statiskt så in i bomben. Något tips på hur man ska undvika att det blir statiskt?

Fukta fingret på kranen och skvätt i ett par droppar vatten på bönorna innan du mal dem.

Oh! Det ska testas. Tack!

Inte bryggare men väl kvarn.

Är sugen på att börja mala bönorna innan de åker ned i bodumkannan. Har ni några tips på små billiga kvarnar av god kvalité?

Vill du hålla till i de lägre divisionerna men ändå få något bra är det Wilfa du ska titta på.

Jag har: Wilfa CGWS-130B - Hitta bästa pris på Prisjakt

2 gillningar

Vill absolut inte lägga några större pengar på detta just nu. Frågan är om man skall ha elektrisk eller manuell ?

Funderar på denna manuella, men det kanske är ett fasligt vevande :thinking:

HARIO MMCS-2B kaffekvarn Proffs 100g genomskinlig ochsvart https://www.amazon.se/dp/B01MXJI90S?psc=1&ref_=cm_sw_r_apin_dp_W1CW3BK1RXKBV1EJWGTF

Fråga @xms67 vad han tycker om manuella. :wink::joy::joy:

3 gillningar

Manuella är det sämsta du kan köpa. Jag köpte en sådan där och jag lovade mig själv att aldrig mer veva fram kaffe igen efter att ha producerad 10 gram malt kaffe. Det är ett galet vevande och det krävs stor kraft att hålla fast den med andra handen.

3 gillningar

Du kommer ihåg..:crazy_face:. Det var f_n det värsta jag varit med om i prylväg…:sweat_smile:. Borde finnas varningstext. Och jag vägrar tro att någon står och vevar på de där. Jag gav ju bort min och han tröttnade efter en kopp och kopplade sin skruvdragare till kvarnen. Smart tänkte han. Skruvdragaren gick sönder..:man_shrugging:
Ping @Erik

3 gillningar

Ta tillbaka den, utmärkt att mala kryddor med!

Vet inte skillnaden på den du länkade. Men Jag har en Wilfa WSCG2 och haft i flera år. Satan vilken maskin. Den ligger några hundra billigare.
839 SEK

2 gillningar