Vilka earbuds ska jag köpa?

Under mer än ett år har jag haft fingret på avtryckaren för att köpa ett par bra eller riktigt bra earbuds, dvs in-ear hörlurar. Problemet är två, dels är nyttan med dem för mig högst begränsat och dels har jag haft svårt att bestämma mig för vilka. Dessutom är teknikutvecklingen så snabb att det hinner komma ut nya intressanta lurar innan man bestämt vilka av de gamla det ska bli…:sweat_smile:

Varför vill jag då köpa ett par och vad är det jag vill få ut av mina lurar? Det finns två huvudsakliga situationer där de ska användas samt ytterligare ett par områden där de kan användas. Ett viktigt område är Teamsmöten och telefonsamtal. De sker både i tyst kontorsmiljö och ute på gatan. Ibland också från bilen. Det andra området är om jag sitter i favoritfåtöljen och lyssnar på olika poddar samtidigt som sonen spelar PS4 eller hustrun pratar i telefon.

De två mindre viktiga områdena är att lyssna på musik och titta på film via Apple TV eller Samsung TV. Ibland kan en serie ses via iPad.

Jag tycker allt ska vara bra på de jag köper men önskar bra mikrofoner, bra ljud och hyfsad brusreducering. Mindre viktigt är batteritid och trådlös laddning samt IP-klassning. För övrigt har jag aldrig gillat in-ear då de skapar någon form av tryck inne i örat som jag inte gillar och att de på mig ofta sakta trillar ut. Men skam den skam ger sig…:sunglasses: Fler tillverkar skryter ju numera om att de har en form av tryckutjämning i sina earbuds, fungerar det?

Vilka har jag tittat på? Följande har varit uppe och vänt flera gånger:

AirPods Pro

Dessa faller ju väl in i mitt ekosystem och verkar få bra recensioner. Dock lång ifrån topp på musik och mikrofon. Bra pris.

Apple AirPods Pro - Hitta bästa pris på Prisjakt

Jabra Elite 85t

Jabra kommer ju in detta segment med en stabil erfarenhet på konferensutrustning, men även kända för sina earbuds. Mycket bra resultat i olika tester på ljud och toppresultat på mikrofon.

Jabra Elite 85t - Hitta bästa pris på Prisjakt

B&W PI7

Anses av vissa som bäst på ljud bland earbuds. Andra mer försiktiga i de omdömena, även om jag tror alla seriösa recensenter tycker de är mycket bra. Mikrofonen verkar ibland glömmas bort i tester då alla fokuserar på ljudet. Mycket dyra. (testade @Marcus_Attefors dessa?)

B&W PI7 - Hitta bästa pris på Prisjakt

Devialet Gemini

De tekniska kreatörerna på Devialet har presenterat sina första Earbuds och det med besked. Ny teknik och bra ljud, även om recensenterna kanske inte lyfter dem till skyarna. Priset och tillverkaren lägger ribban högt. Mikrofonen får, som hos B&W PI7, ganska lite uppmärksamhet. Båda dessa lurar bedöms nog köpas av hifi-nördar. Men jag är en hifi-nörd.

Devialet Gemini - Hitta bästa pris på Prisjakt

Jabra Elite 7 Pro

Nyss aviserades en ny variant från Jabra som heter Elite 7 Pro. Dessa är så nya att de ännu inte kommit ut på marknaden. Men kan man lita på att teknikutvecklingen lett oss framåt? Eller används teknikutvecklingen till att spara pengar? Som jag fattar det har man gått från 3 till 2 mikrofoner per snäcka, klarar bättre teknik det eller är det en besparing?

Äkta trådlösa öronsnäckor Jabra Elite 7 Pro med Jabra MultiSensor Voice™

Till saken hör att jag har ett par AirPods som jag använder till telefonsamtal och poddar idag. Jag har också ett par AirPods Max som används till allt möjligt, men självklart om jag vill lyssna på musik, men även poddar och film. Så vilka earbuds ska jag välja? Har ni fler förslag att ta med in i leken? Sonyvariant med en himla massa bokstäver och en 4 har jag medvetet valt bort, vill prova lyckan på annat håll. Den kanske viktigaste frågan är dock om ni själva testat några av dem, AirPods Pro är ju inte direkt okända här på Bubblan, men kan ni jämföra dem med de andra?

Jag vill till slut understryka att man inte kan ha för många hörlurar…

2 gillningar

Jag är så nöjd med mina Powerbeats pro då dom kan inte ramla ur.

Sony WF-1000XM4 fick “Toppklass” i augustinummret av HiFi-blaskan.

Även LG Tone Free FP8 fick fint betyg i aktuellt nummer.

Blev sugen på dessa. Men det baseras uteslutande på designen :blush:

1 gillning

Jag älskar mina Jabra 75t men den stora nackdelen med Jabras som inte många tänker på är att höger hörlur är master så det går inte att ha den i fodralet och sen lyssna med vänster hörlur.

De är verkligen “bang for the buck” men den påstådda ANC funktionen är nästintill obefintlig.

Den är ju klart förbättrad i 85t enligt tester.

Jo, den är ju byggd med ANC. I 75 kom det med en mjukvaruppdatering

Kanske en korkad fråga, men vilken är hifiblaskan?

AirPods Pro är ju fantastiskt bra. Väldigt imponerad över brusreduceringen givet storleken. Tyvärr lämna dock mikrofonerna mycket att önska när man pratar utomhus. Inomhus och i bil går det helt fine!

2 gillningar

Finns väl bara en svensk numera. HiFi & Musik.

1 gillning

Får jag smita in med en fråga när du nu nämner detta, är det samma upplägg med AirPods Pro?

För jag upplever att jag åtminstone inte kan ha bara höger hörlur och få den att connecta med min telefon förrän jag också sätter i vänster hörlur. Hur det är med endast vänster minns jag inte.

Bytte ut mina Bose QC35 mot AirPods pro i november 2019 och har inte ångrat mig en minut. De flesta kollegor kör olika Jabra varianter och flera är imponerade över ljudet i mina AirPods pro, både mikrofon och högtalare, och att de är så nätta

Airpods ansluter individuellt till telefonen så spelar ingen roll vilken du har örat och vilken som är i caset.

Då måste det vara fel på mina för det går aldrig att använda bara höger. Det plingar till i luren men den ansluter aldrig så den kan användas.

Låter som det. Tog och testade med mina pros och inga problem där.

Mina AirPods Pro har börjat ge sig ifrån ett klickande ljud (vänster öra) om jag har brusreducering eller transparens påslaget. Vet inte om det är något garantirärende och jag har inte haft tid att ta tag i det. Under tiden har jag bara använt dem som vanliga AirPods.

1 gillning

@Zop

Det där kan jag ge dig ett direkt svar gällande orsaken. Det är ett problem orsakat av att de är i osync och då genereras detta ljudet. Minns inte hur man gjorde men jag fick mina fixade snabbt på Apple Store Emporia när jag hade samma sak och han beskrev där exakt varför det uppstod.

1 gillning

Inte samma med Pro! Märkligt, testa att återställa dem för jag varvar höger och vänster friskt på jobbet utan problem.

Har lämnat in två gånger pga det, fått hörkuren utbytt båda ggr. Efter klicket börjar det sparka efter några månader så byt :muscle: