Vilka är med på en resa till ett hälsosammare liv?

Den här har färre inställningar och kanske enklare att förstå :slight_smile:

1 gillning

Jag håller mig borta från allt vad kaloriräkning och hälsoappar har att göra. Att föra statistik på allt känns som en stressfaktor för mig. Stress är det som i grund och botten fått mig att må dåligt, och gjort mindre hälsosamma val.

4 gillningar

bild
Fick min nya klocka, den tycker jag är superstressad. Känns bra :joy:

1 gillning

Lägg dig på soffan och lite av din fina choklad!

3 gillningar

Bra idé :smile:

1 gillning

Jag är på. Skulle behöva gå ner några kilo och röra på mig mera. Går drygt 6000 steg på jobbet varje dag men det blir inte så mycket mer än så.

I går hade jag ett sista frosseri med läsk och snacks. Likt en nykter alkoholist måste jag köra en stenhård nolltollerans på den punkten framöver.

Nu på morgonen väger jag in på 83 kilo. Vilket är minst 15 kilo för mycket för mina 168 cm. Mitt första delmål blir att hamna under 80 kilo.

Min väg dit är kommer att bestå av att

  • Inte trycka i mig skit
  • Äta regelbundet
  • Raska morgonpromenader i cirka 1 timme varje dag*
  • Styrketräning med kettlebells.

Jag kommer att rapportera mina framsteg vid varje månadsskifte.

  • Har man tre barn är det inte 100% garanterat att man har möjlighet varje dag, men i så mycket det bara går är målet.
15 gillningar

Vad låg din vilopuls på enligt AW?
Min ligger på 52.

Känns lite som det inte stämmer med den vilopulsen din klick anger. Har du provar att ta den själv?

Det senaste har den legat på 65 ungefär.
Men den har ordnat upp sig i nya nu med så den säger samma som min Apple Watch gjorde.
Igår när jag fick klockan så var jag rätt stressad och trött så den hade ju inte så mycket annat att gå på haha.


Nu har jag sovit extremt dåligt inatt men annars är den mer ”normal” nu, men tar ju några dagar innan det är riktigt med en ny klocka.

2 gillningar

Det verkar vara för lågt. Enligt läkare som jag har pratat med vid något tillfälle så ska pulsen vara mellan 59 till 64 slag i minuten.
/Maria

Ens vilopuls beror på faktorer som kön och ålder.
Sen hur aktiv man är eller inte.
Tycker inte alls det låter lågt.
Jag hade 58 när jag tränade en hel del, hade säkert kunnat gå ner mer om jag försatte.

Jag tränar inte så mycket. Det enda jag tränar med är att hoppa hopprep och gunga hammock på sommaren. Just nu kan jag inte träna med något av det. Det blir bara promenader med vovven och att gå i trappor ibland. Jag tycker det är tråkigt på gym. Det är mest bollspel och styrketräning där. Det jag gillar är ribbstolar, hopprep, motionscykel och romerska ringar. Allt detta finns inte på så många gym. :frowning:
/Maria

Min vilopuls är runt 52 i snitt. Vissa dagar 47 och vissa dagar 50.

Din vilopuls påverkas av mycket olika saker, i mitt fall är det att jag äter mediciner som tex betablockerare som gör att jag får lägre vilopuls än vad jag normalt skulle ha.

1 gillning

Garmins vilopuls räknas på något slags medelvärde av dom 30 minuter senaste 24 timmar med lägst puls. Vet inte riktigt hur Apple räknar, det känns helst slumpmässigt.

Lite mer vetenskapligt brukar man mäta strax efter att man vaknar på morgonen. Runt 42 ligger jag på när jag frisk. Nu ca 47.

Prata inte mer med den läkaren.

5 gillningar

Enligt 1177

En vuxen person som vilar brukar ha en puls på mellan 60 och 70 regelbundna slag per minut. En vältränad person har ofta lägre vilopuls, mellan 45 och 55 slag per minut eller ännu lägre.

Jag har ett hjärtfel och har träffat läkare regelbundet och gjort otaliga tester, mätningar och likande och aldrig har det talats om att vilopuls mäts på ett specifikt tid och sätt utan det är när du är i vila (när du tar blodtryck) och att det varierar olika tider på dygnet. Det ena utesluter inte det andra och din vilopuls en viss tid säger inte så mycket :man_shrugging:t3:

2 gillningar

Min vilopuls har varit runt 80 pga min sjukdom som var felmedicinerad hela detta året.
Ändå sjukt att man kan märka det så.

1 gillning

Det kommer jag inte att göra för det var väldigt länge sen. Han har nog gått i pension .
Jag kommer inte ens ihåg vad han hette.
/Maria

Ja visst är det ändå lite fascinerande vad skillnad det kan göra. Känner du av skillnaden?

Ja det gör jag!
Vet inte om medicinen är helt rätt än men den är på väg i alla fall.
Har mått jättedåligt.