Vilka är med på en resa till ett hälsosammare liv?

Tycker att 6k steg om dagen låter lite. En timmes rask promenad för mig brukar ligga på 7k steg. Brukar ha som mål för mig själv att komma upp i 10k steg.

Ja det tycker jag också, men tydligen bygger den gamla klassikern om 10k steg per dag på någon gammal japansk studie som inte hade så mycket relevans i sig.

1 gillning

Jo, fast ju mer man rör sig, desto mer energi bränner man ju. Jag tror att i slutändan måste man hitta det som passar en själv bäst, för mig känns inte 10k steg/dag ouppnåligt, gäller bara att ta sig i kragen och faktiskt gå ut och gå!

2 gillningar

Precis, men frö någon som inte rör sig alls tror jag det kan vara skönt att veta att till och med 6k steg gör skillnad. Man msåte inte vara på gymmet en timma om dagen och gå/springa 10k steg. All rörelse är bra :slight_smile:

Skillnaden är också att 10.000 steg är inkl alla steg, 6000 steg är baserat på mer "kvalificerade" steg. Alltså inte dom du tar till kaffemaskinen och toaletten utan "endast" dom där du går med lite fart och puls. Den gamla klassiska 10.000 steg är för allt du gör på en dag oavsett fart och puls

1 gillning

Det är inte bra att ha vätskor nära tangentbord och datorn. Om man råkar slå ut det man ska dricka så man hela datorn bli förstörd om man har otur och inte bara tangentbordet. För övrigt så börjar jag flåsa om om dricker 2 glas vatten på en gång. Att dricka 4-5 liter vatten per dag kan vara livsfarligt saltbalansen i kroppen rubbas och hjärnan försöker utvidja sej av allt vatten! Vattenförgiftning kallas det för.
/Maria

Vad det gäller vattenflaskor nära tangentbord så gäller det även kaffemuggar och all annan form av vätska men ingen ser några konstigheter när dom är framme på borden.
Man kan även råka tappa ner sin dator på marken ifrån sitt skrivbord och då går den ju också sönder så med samma logik är det då bäst att jobba i marknivå.. osv.

Det är heller ingen som påstår att man ska dricka 3-5 liter vatten på en och samma gång. Men om du dricker i snitt 0,5 liter i samband med måltid och äter 3-4x/dag så får du i dig 1,5-2 liter vatten bara där. Att komplettera med ytterligare 3-5 glas utspritt under hela dagen och kvällen gör knappast att du skulle vara ens i närheten utav någon risk för att rubba saltbalansen och att din hjärna skulle svälla.

Men återigen, mina tips (precis som dina) är helt valfria att följa. Jag såg t.ex att du rekommenderade att äta Yoghurt tidigare i tråden vilket är bland de värsta du kan göra ur en ren hälsoaspekt (bombat med socker, inga fibrer och inflammatoriskt för ditt immunförsvar) men om du får det att funka för dig så kör på.

Ni som påstår att vatten skulle vara farligt (trots att ca 60% av hela din kropp består av vatten och är den enda näringskälla som samtliga däggdjur och natur också kräver för överlevnad) är helt fria att försöka hitta lösningar som passar er bättre.
Av många tidigare meddelanden i tråden att döma så verkar dock en del av er ha problem med vikten vilket innebär att ni rimligen förtär saker som är många gånger "farligare" än vatten, i tillräckliga mängder för att generera övervikt.

Det finns en uppsjö av olika metoder för människor att gå ner i vikt om det är det som man siktar på, listan jag gav är det som för mig har varit hållbart i längden.
Jag har också kört dieter och program som förvisso gett resultat, men så fort man är klar och så gott som tittat på en kolhydrat så har kroppen gjort sitt bästa för att lagra dessa och det som tog mig 12 veckor att bygga upp, raserades på ca 4.

Så vill du ha snabba resultat, kör på nån Nutrilett-skräp eller den diet som tidningen (vars hela affärsmodell går ut på att ge dig ohållbara lösningar så att du fortsätter prenumerera eller köpa nästa nummer) tycker är trendig och lovar bäst resultat just nu.
Men du kommer inte ha lärt dig nånting om din kropp och du är ofta ingenstans närmare en hållbar livsstil när din motivation är slut och/eller du gått i mål med det viktmål du satt upp.

Lycka till därute och jag finns i DM om det är någon som har några funderingar eller behöver pepp.

11 gillningar

Det gäller alla typer av vätskor och mat tänker jag som man har vid datorn. :joy:
Därför jag kör på flaskor istället för jag kan vara klantig och smälla till.
Hade otur för några veckor sedan med en burk cider men som tur var som välte den över mig och inte över tangentbordet. :sweat_smile:

Vatten är bra, det sägs väl att det ska rensa en del i kroppen så har alltid trott på det.
Annars dricker jag mycket mjölk. :see_no_evil:

1 gillning

Har marinerat ett Apple-tangentbord med en kopp kaffe och det fungerar fortfarande. Slutsatsen är givetvis att det är helt ofarligt att dricka kaffe vid datorn. :wink:

4 gillningar

Jag funderar lite på det här med kaloriunderskott, om jag utgår från vad Apple Fitness tycker att jag gör av med, så gör jag ungefär av med 3000kcal per dag om jag inte tränar, sedan någonstans mellan 3500-4000kcal per dag de dagar jag tränar. Kan det verkligen stämma att man bränner så mycket? Jag försöker äta så att jag ligger på strax under 2000kcal per dag i intag vilket bör resultera i 1000-2000kcal underskott per dag, har nu kört ganska hårt på detta i tre veckor och tappat cirka 3kg.

Jag brukar titta på vad jag gör av med per timme när jag sover, multiplicerar det med 24 och försöker att hålla mig däromkring. Tycker att dina siffror vid inaktivitet låter lite höga.

Jag som är 189cm och väger 87kg ligger på 75 kcal när jag sover enligt Apple hälsa. Jag tror det är en ganska rimlig uppskattning.

Jag tycker själv att det låter väl högt också. Enligt Apple Hälsa appen, så är det något mindre, energi vid vila ligger på 2400 i snitt senaste veckan för mig, på natten när jag sover, gör jag av med cirka 95kcal i timmen enligt hälsoappen. Till saken hör att jag är några centimeter kortare än dig och väger cirka 20 pannor mer.

Då tycker jag runt 2000 kcal låter vettigt. Använder du app för att logga kalorier?

Jag använder Lifesum och är nöjd med den men alltid nyfiken på vad andra kan tänkas använda.

Såhär såg min dag ut igår... Tycker det låter högt...

Kolla i Hälsa att din vikt och längd är rätt, det används för att räkna på kalorierna.

Var ett par kilon fel... Men vad har det för betydelse egentligen? Rörelsen är ju den samma...

Mer kilon kräver mer kalorier för att röra på sig.
Klockor, appar etc brukar räkna högt dock.

1 gillning

Du kan ju prova den här räknaren. BMR är det du sover bort och behövs för att bara hålla igång kroppen med andning, hjärta som slår osv. Resten är aktivitet och blir tillsammans TDEE.

Åh herregud :scream:

Det beror på hur mycket kaffe det var... Jag vattnade en video-bandspelare en gång med lite blomvatten. Efter en vecka funkade video-bandspelaren. För övrigt ska jag lämna in flera videoband till fotobutiken och de överför till Arkiv DVD-R . DVD-video-brännaren som jag har spelar bara in från TV ! Den har förstört några band för mej! :cry: Men nu har jag skrivskyddat alla videoband innan de lämnas in till fotobutiken. Jag hade en DVD-videobrännare som kunde spela över VHS-band till DVD-R men såna verkar inte finnas längre. :angry: :cry:

/Maria