Vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Toppen! Har fått igång docker och portainer.io, med Unifi, TVHeadend och Wireguard och därmed blev två Raspberry’s, en :slight_smile:. Riktigt smidigt!.
SSD installerad också, även det gick smärtfritt.

Gott. Läste tidigare att du stött på problem, toppen att du kunde lösa det :slight_smile:

Jag upptäckte att de containers jag installerade mappade inte upp portar, fick göra det manuellt i guiden :slight_smile:.

1 gillning

Jag har länge försökt lösa så att min son ska ska kunna starta en playlist på en Google Assistant mini (rätt namn) med hjälp av en knapp.

Lyckades för ett tag sedan. :partying_face: Så nu har vi disco mer eller mindre hela tiden.
Nästa steg är att stänga av med dubbelklick.

Har en RBP 3b + Zigbee modul. HA installerat.
Använde Spotcast componenten (utvecklad av en svensk tror jag) : Spotcast - custom component to start playback on an idle chromecast device - Custom Components - Home Assistant Community

Knappen är https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrkontroller/smarta-fjarrkontroller/aqara-mini-fjarrstrombrytare-1-knapp-p51360.

3 gillningar

Coolt :grinning::+1:

Har haft bekymmer senaste två veckorna med att Pi4n bara dör, eller åtminstone blir helt okontaktbar. Inte jättepopulärt när alla lampor och uttag lagom hunnit flyttas över från Smartthings-hubben, som ändå var stabil, till Home Assistant.
Lyckades(läs orkade) inte reda ut vad det var som orsakade problemen, så bestämde mig för att formatera disken och börja om. Istället för att köra Raspberry Pi OS och IOTstack med Home Assistant i container tänkte jag testa Home Assistant OS, använder ändå inte denna till något annat för tillfället. Efter att ha flashat imagen, laddat in en snapshot och en backup av Conbee-stickan så är det igång igen, väldigt smidigt.
Får väl se om problemen med att den går ner sig återkommer, då får jag väl felsöka lite hårdare.

2 gillningar

Överhettning?

Nja, det är jag tveksam till, den har legat mellan 56 och 60 grader, så tycker det borde vara okej

Förhoppningsvis, min RPi4 ligger runt 60 grader, passiv kylning.

Kollade just min 4:a. 41,5 grader. Flirc chassi.

Samma här, kör ett Flirc-case.
Var inne på om det kunde vara problem med strömförsörjningen. Kör med OKDO power supply, läste nyss nått kundomdöme att de tyckt den varit opålitlig. Så kanske ska testa med en annan.

1 gillning

Oj det var lågt. Vad kör du på den?

Unifi-kontrollern. En hemsnickrad temperaturmätare för teknikskåpet. Samt en web-proxy som inte används just nu.

1 gillning

Är det någon här som kör sin RPi med PoE hat? Fungerar det stabilt eller rekommenderar ni en “vanlig” strömkälla?

Vad får du för temp med flirc?
Jag kör med denna från amazon. Kör utan fläkt och ligger på 37-38 grader utan något chassi. Låg på runt 56 utan kylare. Kör endast pi-hole.

Jag använder det officiella nätaggregatet.
Använder detta Flirc-chassit:

Pi4:an har en temp på 41 grader i skrivade stund. Pi4:an är i teknikskåpet där det är ca 24 grader.

1 gillning

Runt 54 grader typ.

Jag har ett Aragon One chassi och tempen ligger på 45 grader.
Home assistant, pi-hole och node red är typ det som rullar på den.

Jag har IOTstack installerat men gillade det inte alls. Blev bara krångligare tyckte jag. Kanske min kunskap som begränsar användningen men ser ingen nytta alls egentligen.
När du kör Home assistant OS kan du också slänga in typ node-red, pi-hole osv?

Tyckte också det blev krångligt. Ingen tidigare erfarenhet av docker och knappt heller Linux, så var väl lite väl avancerat att börja med.

Du kan ju köra alla addons som vanligt, så Node red finns ju t ex, inget jag använder dock så vet inte hur funktionaliteten är jämfört med separat. Slänga in nåt “på sidan om” är jag osäker på.om det går. Pihole finns ju exempelvis inte som addon, däremot finns ju Adguard om man vill ha det.

Jag kör pihole på en separat Pi1, kände att jag ville ha det separat så det inte stör familjen när man måste starta om och ha sig.

1 gillning