Vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Kanske, jag har aldrig kört Hoobs. Tänker spontant att det borde fungera om man kör allt i Docker t.ex

Ok, det säger mig inget :laughing:

Roat mig med att byta till SSD-boot på min Pi. Iom att det är en 3B+ så är det endast USB 2.0, med en Pi4 och USB 3.0 får man nog än bättre resultat.
image

Köpte denna SATA till USB-kabel på Inet:

Hade denna Kingston A400 SSD sen tidigare. Köpte den till en gammal laptop som det inte blev av att jag började använda, den hamnar i elektronikåtervinningen nu istället.

Var betydligt enklare än jag tänkt mig att få igång det hela, jag tog några onödiga omvägar vilka gjorde att det tog lite längre tid än nödvändigt.

Inspo kom härifrån:

2 gillningar

PiVPN blir dagens projekt :+1:

Fungerar riktigt bra! Wireguard är riktigt snabbt :).

Fråga från en som aldrig ägt en pi. Det påstås att minneskortet förstörs vid plötsligt strömavbrott. Vet du om man slipper detta problem när man använder ssd?

Nån annan mer kunnig kan säkert ge ett bättre och mer utförligt svar, men som jag förstått det så är det SD-kortet i sig som är den svaga länken och kan gå sönder. Så SSD ska vara ett säkrare alternativ.

Sen kanske det kan vara så att det är nåt annat som skiter sig om det blir ett strömavbrott eller så, det har jag ingen aning om.

Har funderat på PiJuice för att slippa problem med avbrott… kanske lika bra att köpa en UPS.

Smart!
Aldrig sett tidigare.

1 gillning

Ja den verkar smidig, men tänker att en liten UPS inte är så mycket dyrare. PiJuicen tar ju å andra sidan inte så mycket plats.

Håller på med det där nu men får det inte att fungera. Blir tokig snart. :unamused:
Känns som hans guide är gammal…

Vad är det som bråkar?

1 gillning

Fick det här. Men efter sudo nano /etc/resolv.conf och bytte dns så verkar det fungera bättre… Håller tummarna för att det går igenom nu.

Fick allt att lira igår efter dns bytet. Står dock Raspberrypi3 på home assistant även fast jag har en Rpi4… men verkar inte spela någon roll :slight_smile:

Gott :+1:
Under installationen av Home Assistant, fick du inte välja vilken hårdvara du installerade på?

1 gillning

Japp! Tog faktiskt bort Hassio och gjorde om installationen fast med supervisor och då blev det rätt med Rpi4. :slight_smile:

Okej :+1: Gjorde samma sak.
Hade inte läst på ordentligt innan och visste inte att det inte gick att installera add ons i den HA som låg i IOTStack. Så installerade genom Native installations i menyn istället. Inser nu när jag börjat pilla att jag borde fördjupat mig lite mer i hur det fungerar innan jag började.

1 gillning

Haha verkligen. Jag lyssnade på halva youtube avsnittet sen satte jag igång. Blev en aning fel när man inte har all info :stuck_out_tongue:
Men nu verkar det rulla på rätt så bra, installerade precis HACS.

Körde endast home assistant innan och tog inte bort mina homekit kopplingar, så innan jag installerade om allting så fick jag inte upp mina homekit prylar.
Efter ominstallationen så fungerade min snapshot som jag hade sen tidigare, så nu lirar allt igen!

1 gillning

Beställde en startech sata till usb för att bota en rbp4 mot ssd, har ni nån bra guide för installation av container?

Min erfarenhet sträcker sig bara till att följa denna guide.

1 gillning