Vi som väntar på pengar från SAS och andra resor

Det var inga problem att faktiskt få vouchern, men jag vill ju inte ha en voucher. Och har också den lagstadgade rätten att slippa en.

Det sjuka är att den andra delen av resan, via American Airlines, med noll rättigheter med oss som konsument, fick vi tillbaka pengar direkt på. Detta efter ett endaste samtal där de dessutom svarade efter typ 2 sekunder.

1 gillning

KLM nekade oss pengar i fem månader.
I fredags gjorde jag en kortreklamation via Swedbank, idag kom pengarna in på kontot :confetti_ball:.

Tips: gör en kortreklamation via er bank.

varför nekade de er pengar?

Har en svag känsla att bolagen är mer rädda för kreditbolagen än privatpersoner.

Banken betalar tillbaka, skickar en räkning till ett flygbolag, flygbolaget inser att om de inte pröjsar då stänger kreditbolaget av dom.

1 gillning

Nu vet jag inte med KLM, men gissar bara på att flygbolagen förhalar det och struntar i privatpersoner, in i det sista typ. Gör man en kortreklamation via sin bank/kortutgivare så har det nog mer impact än att Kalle Karlsson begärt en refund.

Ska prova själv så får vi se om det händer något, hade glömt bort att jag har 2 resor ToR till Thailand att få tillbaks. :laughing:

1 gillning

De hänvisade till flygcity där vi köpt biljetterna. Flygcity hänvisade till KLM till en början. I oktober påstod de att de krävt KLM på pengar.
Tröttnade till slut och vände mig till Swedbank, som löste det.

Så nu får flygcity och KLM slåss om pengarna istället :upside_down_face:

1 gillning

helt rätt att de hänvisar till den som utfärdade biljetten. KLM har inte ens fått pengarna för biljetten innan du åkt första sträckan.

Enlig eg-förordningen är det flygbolaget som ska betala. EU-regler

Flygbolagen förhalar bara som det verkar, gjort som du att gå genom bolaget köpet genomförts, men inget händer (ie. enda dom säger är att dom väntar på flygbolagets återbetalning).

La in en claim idag så får vi se hur det går, så uppdaterar här. :slight_smile:

1 gillning

Jag hade en resa bokade med flightsearch till Las Vegas (ca 12k) i mars men som bekant gick det ju ej att flyga.

De säger att American Airlines vägrar återbetalning och jag får en voucher måste utnyttja den för att boka en ny resa innan 31/12.

Det här är löjligt. Någon med tips hur jag ska göra? Kortreklamation?

Om du betala med kort, kontakta kortbolaget. Det ingår en försäkring där.

Spelar det någon roll om det är debit- eller kreditkort en betalade biljetten med?

Hör med de bolag som ditt kort är kopplat till, här får du nog mest gissningar.

När det kommer till viktiga saker som pengar då ska man alltid gå till källan. Här och bland polare så får man mest gissningar.

Debit går inte under samma regelverk som kreditkort men hur det är i det här fallet tror jag som @anon16630741 säger endast din bank kan svara på.

nej. inte om du köper resan från annat bolag.

var flyget inställt?. Hade du ombokningsbar biljett?

Det har du rätt i, men de allra flesta ger samma villkor ändå. Det är inte något försäkring som kreditkorten har som gör att du får pengarna tillbaka vid utebliven leverans av varan/tjänsten. Den regleras i konsumentkreditlagen och är därför tvingande. Sambon har ju köpt en resa till Visby med Tallinksilja med SAS Amex Classic. Fick välja mellan voucher eller pengarna tillbaka. Valde förstås pengarna tillbaka. Går TallinkSilja i konkurs så är voucher inte värd mer än pappret eller datan den ligger på.

Slöar TallinkSilja så claimar vi via Amex direkt.

Jo.
“Enligt artikel 5.1.a och artikel 8 i EU-förordningen 261/2004 ska passagerarna vid inställd flygning av det lufttrafikföretag som skulle ha utfört flygningen erbjudas att välja mellan ombokning eller, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, återbetalning av hela inköpspriset för biljetten.”

Ärende ARN

Det som kan ta tid om man bokar från resebyrå är att resebyrån betalar tillbaka först när flygbolaget har betalat. Så det blir ett extra led. Skulle jag boka någon resa idag så får jag göra det direkt mot flygbolaget.

njaaa alltså det ska ju vara de du köpte resan av som betalar. Var köpte du resan?

Du begär inte pengarna tillbaka av apple om du köpte produkten på mediamarkt.