Vi som väntar på pengar från SAS och andra resor

Vi som inte är piloter har vanliga arbetarbiljetter. Då gäller det att vara ödmjuk och rulla hatt om man ska få något tillbaks. :joy::joy::joy:

1 gillning

I mitt fall är det SAS Plus Smart till Los Angeles , ser inte i appen vad det är för bokningsklass , som är av&om-bokningsbar mot avgift.

Jag har en till sån Plus Smart till L.A. om ca en månad, den kommer jag ta till extra försiktigheter och göra enligt alla regler för att vara säker på att få pengarna tillbaka. Har redan en voucher sen tidigare också och vill hellre ha pengar nu

1 gillning

hahaha

SAS Plus trodde jag alltid var avbokningsbart men det kanske är det som “Smart” gör.

Bara Plus Full Flex som är om&av-bokningsbar utan avgift. Sen finns Plus Smart som bara är ombokningsbar
Dom kan skilja sig mellan long-haul och europa, jag är inte så påläst

Fick precis meddelande från SAS att jag får tillbaks 1100:- av 3934:- inbetalda kronor. Kan det vara riktigt att de får behålla runt 17%?

var ditt flyg inställt?

Behåller dom inte typ 70% eller räknar jag fel/missat något ?
Vad står det i ditt refund notice? borde vara specat vad dom drar av för

Inställt p g a pandemin.

Ser ut så här.

Skärmklipp

Det där ser ut som att det varit en resa tur och retur och så har du bara fått skatter och avgifter tillbakabetalda för den ena.

Så det kanske kommer 550:- till?

Jag får inte ihop de :stuck_out_tongue: hoppas det löser sig

Min tolkning är att de glömt första resan på något sätt så kontakta dem asap.

men då ska du fåtillbaka 100%. “bara” kontakta dem.

Många flygbolag har dock att du får tillbaka skatten före resekostnaden. (så har vi tex)

Det är tur och retur och för 2 personer, detta är för den ena.

Vi får se om det kommer mera.

Sååå var i kontakt med SAS nu och hade ett lagom surrealistiskt samtal.

Jag ringde och frågade var våra pengar tagit vägen för den resan som de ställde in.

Fick besked att de skickat ut en voucher. Varpå jag berättade att jag hade ringt in, begärt att få en refund och fått det bekräftat.

Till det skall sägas att när resan ställdes in i somras fick vi en länk där det stor “Begär voucher eller refund”. När jag tryckte på den fick jag bara en bekräftelse om att jag kommer få en voucher.

Därför ringde jag direkt till kundservice och begärde att få en refund i stället.

Nu säger en annan kundservice-medarbetare att de inte kommer åt voucher-kön utan det enda de kan göra är att meddela att en refund behöver göras. Men om vouchern betalas ut först så kommer den gälla.

Varpå jag lugnt meddelade att det här är naturligtvis inte en process som kan resultera i att vi blir stående med ett presentkort som inte kommer användas. Dessutom så har vi faktiskt inte fått vouchern (Antaligen stannat i spamkorgen hos pappas mail).

Efter en lång tystnad så får jag svar att nu är vouchern utskickad igen och att det inte går att göra om den till pengar i detta nu. Men då det faktiskt var SAS som ställde in resan har vi möjlighet att begära pengar för vouchern NÄR den gått ut ett år efter att den ställts ut. Dvs om lite mer än ett halvår nu.

Här finns några detaljer som jag finner problematiskt.

Naturligtvis kan det enda alternativet när man utvecklar en webbsida som hanterar både presentkort och refund att det är megatydligt vad man väljer. I detta fallet så är min minnesbild att vi inte ens hade något val.

Om detta inte går av någon anledning, att man inte har hunnit etc, ja då måste kundservice ha verktyg att korrigera detta när det rings in.

OM kundserverice INTE har denna möjligheten till 100% så måste den naturligtvis vara helt ärlig med detta.

Däremot vill jag lyfta fram att den kundservicemedarbetaren som jag pratade med just nu var just ärlig och tydlig (även om jag inte riktigt fattade den bakomliggande processen först och han fick upprepa den tre gånger). Jag frågade också om återbetalningen kommer ske automatiskt från vouchern när den gått ut men det trodde han inte för de hade inga processer för detta.

Jag bad honom också maila en bekräftelse att vi skulle få pengar tillbaka när vouchern går ut, givet att vi aktivt begär det.

Detta är alltså ett bolag som var starka aspiranter på att försöka bli Airline of the Year 2020.

Jag begärde ut vouchern och fick den som en pdf.
Vet inte om det annorlunda om resan är köpt privat eller företag.

Airline of the year från IATA är de som betalar IATA mest det året… så brukar stå mellan Qatar, Singapore och Emirates

2 gillningar