Vi som väntar på pengar från SAS och andra resor

Konsumentverket säger följande.

“Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder flygbolaget SAS att ge intryck av att konsumenten måste vända sig till resebyrån för att kräva tillbaka sina pengar. Det måste tydligt framgå att konsumenten , vid händelse av inställd flygning, har rätt att få biljettpriset återbetalat direkt från SAS.”

Då är SAS ett bolag som gör det på annat sett för KLM/AF gör absolut inte så.
Förtydligande: Köper du på deras hemsida så får du pengarna tillbaka från dem. Köper du från tex seat24 eller vilka som helst så ska pengarna komma från dem.

Det är alltså seat24 som ska driva reklamationen mot flygbolaget.

KLM ska göra så enligt EUs lagstiftning.

1 gillning

Eller så går man en kortreklamation så löser det sig ändå :tada:

SAS har ju INTE gjort så utan hänvisat till resebyrån det är ju därför Konsumentombudsmannen givit dem ett föreläggande om det att de skall sluta med det.

Detta bör ju vara baserat på samma EU-regler som KLM verkar under?

Jag har jobbat på KLM och har massor med kompisar som fortfarande är där på varierande poster.
För att inte vara allt för killgissande så kollade jag nyss med en som jobbar på marknad och han sa stenhårt: Där du bokar biljetten, där kommer återbetalningen.

Det säger SAS också, och har alltså fått backning på det. Vi kan väl anta att det samma skulle hända om någon anmälde KLM till KO.

har KO något att säga mot företag utanför Sverige?

KLM har ju en svensk entitet men oavsett det tänker jag att reglerna inte är något KO hittat på själva utan baseras på de gemensammas EU-reglerna för flygindustrin?

1 gillning

KO har ju bara gjort ett föreläggande (det är ingen regel, eller lag) mot SAS, inte KLM. Men strunt i det, hur går det för alla som väntar på sina pengar? :laughing:

Fast föreläggandet måste ju baseras på ett lagrum? De kan ju inte hota med vite bara för att de är på dåligt humör?

“Föreläggandet är kopplat till ett vite på en miljon kronor, vilket innebär att om företaget bryter mot kravet på korrekt information kan domstolen komma att döma ut vitet.”

Utbilda mig hur sådant här fungerar! Vore ju helt sjukt om ett europeiskt flygbolag behandlas annorlunda än ett annat?

2 gillningar

De ska lyda under samma EU-förordning. För att vara extra j*vligt så anmälde jag KLM till ARN :smiling_imp:

Det är väl snarare de som är jävlig mot dig.

tror tyvärr inte de kommer ligga sömnalösa över det :frowning:

Tyvärr orkar man inte jiddra med dessa bolag, tar bara en massa energi som kan användas på ett bättre sätt än att reta upp sig på en massa stolpskott.

Läste om någon (på Aftonbladet eller Expressen) som skickat sitt ärende hos SAS till kronofogden, dvs inkasso och det hade tydligen funkat bra om man nu kan/ska tro på det.

Det kostar 500:- att anlita kronkalle så det är ju en dålig deal på en billig biljett.

1 gillning

Gör en kortreklamation till din bank. Tar några minuter…

1 gillning

Jag höll på och strulade med SAS, hade betalt ca 2K fick dryga 500 tillbaks. Har nästan 4K innestående hos Norwegian, men de hinner kanske konka innan det går att resa igen. Har en resa i Jan hos Swiss Air som jag får se hur jag ska hantera.

Du får ju pengarna för Kronkalle också. Så det är inte dumt att anlita. Men kortreklamation är ju det smidigaste. Även om bolaget går i konken så är det kreditgivaren som står för risken. Därför borde folk i Sverige sluta vara så skeptiska mot kreditkort. Det är ju skitbra i sådana här tider.

1 gillning