Vardagsekonomi

Kanske tänkte på ett auto läge :star_struck:

@media (prefers-color-scheme: dark) { osv

@Jite

1 gillning

Haha nä per månad.
Var på besök i Stockholm i helgen och bara genom att se hur föräldrarna och barnen är klädda förstår jag att ni har dessa månadsutgifter. Vi på landet är inte så märkesberoende. Hade jag en lön på 40-50kkr rent skulle jag också “slösa” lite mer

1 gillning

Det är ju också dyrare generellt att leva i Stockholm och andra större städer. Både boende och utbudet av nöjen.

Visst är det så men inte är väl maten och husgeråd så mycket dyrare?, för det var väl det vi diskuterade?

Jag storhandlar bara i östermalmshallen :joy:

Nej men vanlig mat i affären är nog inte så stor skillnad. Sen tycker jag inte om Coop och Willys så handlar alltid på Ica och där är det väl inte billigast direkt.

Håller med Willys iaf i gävle har gått ner sig på frukt, kött osv.
Sådant köper jag numera på Ica maxi eller city geoss

1 gillning

CityGross i Gävle har grymt kött :+1:
Vi bränner nog runt 15k i månaden på livsmedel och Systembolaget, 2 vuxna och en dotter på snart 13 år.
Mycket, ja! Värt det, absolut :grinning:

1 gillning

Vi handlar det mesta på ICA Maxi, kollar sällan på priset utan tar de vi vill ha. Lägger cirka 6-7K i månaden där gissar jag. Boendeavgift, abonnemang runt 10K. Inga övriga fasta utgifter direkt så det går ingen nöd på oss. Då är vi 2 vuxna, host nästan pensionärer. :rofl::rofl:

2 gillningar

Exakt samma här, finns roligare saker än att jaga extrapriser och ha sig.

2 gillningar

Vi, som inte har någon bil, handlar oftast i den lilla Icabutiken i centrum. Där pratar vi inte några låga priser.

Beror på att du har möjligheten att göra det. En annan med en något lägre lön så är vi tvungna. Det lilla arbete det innebär gör att vi kan kosta på oss det lilla extra när andan faller på :grin:

3 gillningar

Du tjänar väl bra som alla andra skiftarbetare. Lev livet mens du kan så slipper arvingarna slösa upp dina pengar. :rofl::rofl:

Men du slipper ju bilskatt, parkeringsplats och bränslekostnader. Då har du fan råd. :rofl::rofl:

2 gillningar

Haha ja fyfan vad pengar man hade haft över om man slapp bilen. Bara garage här vid bostaden är 1500 i månaden :pleading_face:

Jag betalar 350:- för garaget & 250:- för parkeringsplatsen i månaden, helt ok.

Ja det kan man leva med, kan komma billigare undan (800:-) men är så skönt med uppvärmt garage på vintern och slippa skrapa rutor på morgonen som ett djur.

1 gillning

Nej det skulle jag inte påstå. För 30år sedan när jag började låg vi högst upp i lön jämfört med andra industrier men nu har vi halkat efter.
Tricket för att lönen ska räcka till mer är att vi lever efter grundlönen. Skiftformstillägg, natt och helg OB är bara en bonus som läggs undan. Bara för att inte känna av det ekonomiskt när jag byter skiftform, något som händer ofta pga av konjunktur och väder.

2 gillningar

Jag har bara en arvingen så det är inga problem :grin:

1 gillning

Nu när frun är borta så betalar jag räkningarna. Och jag fick en smärre hjärtinfarkt på de 3 parkeringsplatserna vi betalar för.

1 gillning