Välja rätt NAS för både Mac och Windows

Nej det har jag inte men en medlem här har visat intresse för dem. De har ju inget större värde så jag vet inte vad man ska göra.

Inte en aning, kört på Synology’s inställningar.

Om du bara klickdragit filer till NAS:en är dom inte krypterad. Har du använt Hyper Backup som är inbyggt i Synology så är det krypterat.

Kanske inte mycket värd för dig men ett onödigt slöseri på hårdvara att kassera dom.

1 gillning

Jag har inte dragit filerna manuellt utan kört löpande säkerhetskopiering av båda mina diskar med deras program.

Då är du säker för deras program krypterar filerna.

1 gillning

Det är väl mera om det är värt att avyttra de. Jag hade inte tänkt att kassera de, jag kanske annars kan använda de någon annanstans.

Ska kolla lite på dem när jag monterat ut de. Gjorde en återställning på nasen så jag har inte startat upp den igen utan gör det med de nya diskarna.

Beror på vad du säljer dom för. En femhundring styck är dom värd alla fall.

Det är nog rimligt, de är tillverkade 2016.

Han vill åt dina bilder där du badar i vaniljsås :joy:

1 gillning

Då iCloud och Nas inte går att kombinera kan ett alternativ för Mac användare vara att sätta upp en Mac Mini som synkar mot iCloud.
Behöver inte vara senaste model fast såpass fräsch att senast OS X stöds.

Vet att vissa Mac Mini hade raid funktion för två diskar. Blir typ en Apple Nas efter lite mekande.

Missade du inlägg 25

Nä, fast det tillägget fungerar bara för iCloud bilder. Jag har massa vanliga filer oxå.

Som också går att lösa genom en liten omväg. Man installerar macOS i en VM som synkar iCloud Drive till sin NAS. Kanske inte optimalt men om det är viktigt går det.

Att hacka OS X och köra det i miljöer där det inte är tänkt att användas är som du skriver inte optimalt. Även om det fungerar kan Apple helt plötsligt skicka ut en uppdatering som kraschar systemet.
Sen bryter man mot rätt många avtal oxå. :wink:

Man hackar inget :thinking:
Och nej man bryter inga regler :grin::+1:

Fast

Men vem fan bryr sig :joy:

2 gillningar

Idag ska jag koppla in min Synology DS220j. Ska bli intressant att se hur mycket jag kommer svära…:sunglasses:

1 gillning

Inga svordomar alls, då gör du något fel. :wink:

1 gillning

Om du misslyckas att ställa in en Synology kommer jag döma ut dig som oteknisk :wink:

1 gillning