Välja rätt NAS för både Mac och Windows

Det borde ju räcka med en Synology med bara en disk, om man speglar allt mot nått moln som Google Drive eller Dropbox.
Skulle disken rasa är det ju bara att läsa ner innehållet igen.

Det här tanken förutsätter förstås att man har en såpass stor molntjänst som disken i Nasen.

Bra tanke för att hålla nere kostanden?

För den mängden data så lär man behöva betala extra för molntjänsten så lär inte dröja länge innan det blir dyrare än en extra disk till Naset.
Och om man blandar in en molntjänst vems version av datat är det som gäller? Om du råkar radera något i molntjänsen ska det då raderas lokalt också? Det är lite farligt.

Ingen som har nått tips på hur man får iCloud att synka mot en Nas?

Hemma är det en Apple miljö med en massa filer på iCloud, skulle vara bra att även ha dessa filer lokalt hemma i huset fast det verkar vara ”en utmaning” som det heter nuförtiden… dvs omöjligt.

Köper jag en Synology Nas hamnar filerna utanför Appels miljö och synar inte sömnlöst mot andra enheter som iPad, MacBook. Går dock att synka mot andra moln som Dropbox och Google Drive.

Skulle behöva en Mac med en stor hårddisk fast det kostar ju mycket… och min MacBook verkar inte gå att byta SSD på.

Suck, ska inte vara lätt…

Finns en Docker för unRAID som synkar bilder till sin nas. Har inte själv provat. Dröjer nog inte länge förrän det dyker upp en för iCloud Drive

1 gillning

Yep, funkar på Docker oavsett vad Docker körs i.

1 gillning

Min NAS lever sitt eget liv, verkar dubbelkopiera. Har 2 3 TB diskar i den och nu larmar den för att 81% är utnyttjat fast jag bara har runt 1,8 TB totalt på datorn att kopiera. Så jag fick jucket och klickade hem 2 st 8 TB diskar. :rofl::rofl:

1 gillning

Du borde väl kunna se vad som dubbleras kan man tycka… :sunglasses:

Jag är inte så insatt. Diskarna är väl en 4-5 år så kan ju vara läge att byta ändå. Ska läsa på lite innan jag drar igång de nya.

1 gillning

Man byter diskar när dom säger att dom är trasiga. Dom kan lätt hålla 35000-45000 drifttimmar

1 gillning

Jag byter mina innan de är trasiga, då kan jag sälja de gamla på Tradera. Som ett djur. :rofl::rofl:

Jag har en WD Green som varit på i 75000h och den är egentligen inte gjord för att sitta i en server :grin:

Det funkar säkert länge men ibland byter man saker fast man inte behöver. Något ska man ju syssla med på fritiden. :rofl::rofl:

Om du har 8TB så köper jag dom :slight_smile:

Jag har beställt 2 st 8 TB och får 2 st 3 TB över.

För små :slight_smile:

1 gillning

Hur formaterar jag de gamla hårddiskarna så att det inte går att återställa de raderade filerna t e x om jag ska avyttra dessa? Det verkar ju att gå att återställa likt minneskort har jag förstått.

Om dom ingått i en RAID konfiguration är det inte så lätt. Så jag skulle inte bry mig om det inte var känsliga filer. Annars så är det bara att köpa en HDD docka och ansluta till datorn och radera diskarna.

2 gillningar

Jag har så jag kan docka med USB kabel. Har redan återställt och raderat filerna i nasen. Det som kan vara känsligt är ju windows kopian men t e x sparade lösenord som man inte vill ha på villovägar. Vet ju att det går att köra kommandon för att återställa filerna. Annars är det kanske bara att fylla diskarna med musik t e x så det tar upp hela utrymmet på disken och när de är fulla så formaterar man igen.

Om jag inte hade kniven på strupen rent ekonomiskt skulle jag förstöra dem.

Var inte säkerhetskopian krypterad? Om den var det så har du inget att oroa dig över.