Välja rätt NAS för både Mac och Windows

Att sparka igång NAS:en var ju inte så svårt. Men jag hittar den inte i Time Machine. Jag öppnar TM, klickar på “Välj hårddisk för säkerhetskopiering” och där finns inte NAS:en. Hur får man TM att hitta NAS:en?

Har du aktiverat tm på Nasen?

Nää, inte vad jag vet. Sitter och kollar efter det just nu, var gör man det?
Likaså upptäckte jag att i Finder så ligger den under Platser/Nätverk men där lyckas jag inte logga in i den. Försöker lista ut vilket lösenord det av de jag skapade för olika funktioner det kan tänkas vara.

https://kb.synology.com/en-my/DSM/tutorial/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with_Time_Machine

1 gillning

Topp, tack!

1 gillning

Ursäkta men både jag och @katho länkade till instruktioner i en annan tråd :joy:

1 gillning

Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att du har gett mig instruktionen i en annan tråd? Vilken?
Men nu när man har dig på tråden kan jag passa på att ställa en annan fråga, till dig eller andra som kan detta.
TM-fyller väl upp dedikerat utrymme på NAS:en och sedan börjar den radera de äldsta kopiorna? Alltså bör man även då och då ladda ner en “frusen” kopia av vissa mappar på sidan av TM så att inte något försvinner av misstag när en gammal kopia skrivs över? Tänker jag rätt då?

Ja du ställde en fråga hur du ”administrerar” TM och både Katho och jag svarade med samma länk :grin:

Alltså om du vill ha en ren kopia av ditt system så är det bättre och enklare att du klonar hårddisken och lägger den på en extern hdd.

Nu hänger jag med, kopplade inte ihop de två. Inlärningskurvan är brant just nu. Nyss visste jag knappt vad NAS var för något…:sunglasses:

Min tanke var nog med ditt språkbruk att klona hårddisken då och då till NAS:en för att ha allt på samma ställe. Jag har tidigare då och då klonat till en extern hårddisk som ligger och skräpar någonstans. Tänker att det är smidigare att ha allt i NAS:en.

Att köra TM och klona hdd upprepande gånger blir kaka på kaka anser jag. Om du har filer så är väldigt viktiga så ska du inte bara förlita dig enbart på TM. Utan då borde du ha en till backuplösning.

1 gillning

Jag kör WIN11 i PC miljö och har en Synology DS216J som jag nu kommer att montera in 2 st 8 TB diskar i. Tidigare hade jag problem med att det kopierades dubbletter och att utrymmet då minskade hela tiden. Jag har försökt att bli klok på hur jag ska kopiera. Jag vill ha det enkelt, inte en massa program/appar som Synology tycker man ska ha. Jag vill ha ett system där båda mina diskar i datorn säkerhetskopieras kontinuerligt m a o bara lägger till ändringarna som görs efterhand. Inte kör om allt hela tiden och lägger upp dubbletter ovanpå varann. Så min fråga är vilket program bör man använda till detta?

Kör Synology Drive bara.
https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/How_to_back_up_data_on_my_computer_using_Drive

2 gillningar

Det var den jag körde innan. Följer instruktionerna så får vi se hur det går. Tackar.

1 gillning

Är NAS diskarna inte samma som vanliga? Får inte den att dyka upp i Win11. En vanlig går in direkt.

Dom är formaterade i ett format som Utforskaren inte kan identifiera. Länge sen jag använde Windows så jag kommer inte ihåg vad programmet heter som gör att du kan se alla anslutna lagringsenheter.

Har den körts i RAID? Om inte kan du troligen läsa den med detta, Ext2Read download | SourceForge.net

Beroende på version av din Syno kan det vara. BTRFS eller EXT4 filsystem, inget Windows kan läsa utan speciella program för detta.
Troligen har du EXT4.

Jag körde diskhanteraren och initierade disken och nu dyker den upp i utforskaren. Nu har den NTFS filsystem och går att läsa och formatera.

Vad jag kommer fram till är det enkelt att återställa dessa diskar igen och om jag fattat allt rätt så måste man skriva övar all data för att bli av med den gamla permanent. Så det är nog inte värt besväret som man behöver lägga ner för att inte ens gamla filer ska komma på villovägar.

Enkelt skulle jag inte vilja påstå. Eftersom din backup var krypterad så kan dom omöjligen få fram någon relevant information.