Välja rätt NAS för både Mac och Windows

Jag behöver hjälp med att välja rätt NAS och vad jag ska tänka på för att både kunna skriva och läsa filer med både Mac och Windows.

Ska köra på en helt vanlig 2-base NAS med kanske 3 TB i vardera och som körs RAID 1.

Behöver jag använda ett filformat i NASen som fungerar med båda eller finns det en NAS som sköter detta åt mig (vid köptillfället av NASen)

Tips att tänka på?

Jag har en Synology som används i blandad miljö, filsystemet på den ser inte klienterna som använder NFS eller SMB (eller AFP) för att ansluta.

Ok, kan du förklara lite mer i detalj, förstår inte riktigt vad du menar med klienter osv.
Jag har tittat på en Synology DS218+ , den verkar vara bra.

Klienterna är de datorer som ansluter till din NAS och en DS218+ blir säkert bra (jag har själv en DS213+ med några år på nacken).

Synology, budget avgör modell.

Du kan köpa vilken NAS du vill så är dom kompatibla med både Windows och macOS. Köp en av känt märke bara såsom Synology och Qnap

Ok. Betyder detta att jag kan t.ex kopiera dokument från en PC och kopiera till Nasen, sedan öppna en mac och hämta dokumentet till macen? Vill bara vara helt säker på att jag kan dra och droppa från och till nasen med både Mac och PC samtidigt. Eller kommer filformat sätta stopp för mig när jag växlar operativsystem? Är ganska ny på det här området, så enkla tips så jag förstår mottages gärna.

Ja det kommer fungera. Eftersom anslutning till en NAS går över nätverk spelar filformat på respektive klient ingen roll eftersom NAS:en kör sitt eget.

1 gillning

Nasar körs ofta på linuxderivat och således ofta ext4 som filsystem. Sen ansluter klienter (PC/Mac/TV/mobil) via lämpligt protokoll SMB/AFS etc. Vad själva klienten kör för filsystem är egalt.

Jag vill slå slag för HP Enterprise Microsservrar, mkt trevliga… Små, fyra 3,5”-platser och en 2.5”, mångsidiga och tysta :slight_smile:

Kan vara kul med återkoppling, jag är nybörjare och vill testa mig på det här med NAS så jag köpte en Synology DS218+ och till den köpte jag två stycken 3 TB Western Digital RED 3,5" hårddiskar. Hittills funkar allt klockrent, enkelt att navigera sig och jag börjar förstå. :slight_smile:

1 gillning

Bra val.:grinning:

Om man köper den här, gör man rätt då?
Synology DS220j - 2 fack / 1,4GHz Quad Core / 512MB RAM - NAS - Webhallen.com
Och vad ska man tänka på vad gäller att köpa diskar? En eller två? Väljer man mellan HDD och SSD? Något annat man bör tänka på?

Beror på vad du ska använda den till. Alltid två diskar i synologys raid och det räcker med vanliga hårddiskar gjorda för NAS

Vill ha enklast tänkbara backupp till min MBP. Måste man peta in två diskar eller är två en option? Och man kör med gamla HDD alltså?

Har du två så har du redundans,dvs går en sönder försvinner ingen information utan den finns kvar. Du köper hårddiskar som är gjorda för NAS typ Seagate IronWolf

Speglas alltid/normalt diskarna i en NAS?

Ja när det gäller Synology alla fall. Deras Raid är på default.

1 gillning

Vet du om SATA-kabel behöver köpas separat?

Man sätter hårddisken i en hårddisksläde så inga kablar behövs

1 gillning